Stichtse Vecht

Maarssen on Ice na drie jaar crisis terug van weggeweest.

Schaatsers op het ijs bij Maarssen on Ice Foto: Sharallya Egger

Het geluid van schaatsen die door het ijs snijden in de ijzig koude tent waar Maarssen on Ice in opgezet is wordt aangevuld met de warmte van muziek en gezelligheid en de kruidige geur van glühwein en warme chocolademelk. Na drie jaar is Maarssen on Ice eindelijk weer terug van weggeweest. De coronatijd is achter de rug en de hoge energieprijzen zijn weer redelijk afgenomen; kortom, tijd om de schaatsen weer uit het vet te halen en te genieten van heerlijke winterse versnaperingen.

De tent vult zich met moderne popmuziek en schaatsende mensen, jong en oud. De afgelopen drie jaar kon de organisatie van Maarssen On Ice het niet bolwerken om de ijsbaan weer op te bouwen. Selega Pawel woont om de hoek van de ijsbaan en vindt het geweldig dat de ijsbaan weer terug is; ‘’Het is geweldig om met de kinderen hier te komen. Voordat de ijsbaan drie jaar dicht was kwamen we hier ook altijd.’’ Of hij meer geld over had gehad om tijdens de energiecrisis alsnog te kunnen schaatsen vindt hij een lastige vraag. ‘’Het draait niet altijd om het geld, het gaat om de gezelligheid.’’

In 2019 heeft de coronacrisis er een jaar voor gezorgd dat Maarssen on Ice de deuren gesloten heeft moeten houden, dit omdat de veiligheid van schaatsers en vrijwilligers niet gegarandeerd kon worden op de ijsbaan. Schaatsen met 1,5 meter afstand en alle andere voorschriften kwamen de sfeer en het plezier van het schaatsen ook niet ten goede. Veel sponsoren hebben destijds ook een harde klap te voorduren gehad door de coronacrisis en konden ook de ijsbaan niet helpen overeind te blijven.

De twee daaropvolgende jaren was het ook niet mogelijk voor Maarssen on Ice om weer open te gaan. De energieprijzen waren simpelweg te hoog om de kosten te kunnen dekken met het aantal sponsoren dat Maarssen on Ice heeft. De energiecrisis is natuurlijk nog niet voorbij en hoe het in komende jaren er uit gaat zien is nog niet bekend. Voor dit jaar betekent het dat een entreekaartje voor Maarssen on Ice iets duurder is dan voorheen. Waar in voorgaande jaren een kaartje van zes euro de hele dag toegang tot de ijsbaan gaf, kost dat nu acht euro.

Maar zelf met deze prijsverhoging is de organisatie bang niet de hele winter door te komen. Op de website van Maarssen on Ice is ook een donatieknop te vinden waarmee iedereen de ijsbaan de winter door kan helpen.

Naast het reguliere schaatsen zijn er nog tal van andere activiteiten bij Maarssen on Ice. Schoolschaatsen bijvoorbeeld: Op deze manier kunnen alle kinderen dit jaar komen schaatsen zonder een kaartje van acht euro te moeten betalen. Daarnaast zijn er ook nog curlingavonden, waar iedereen met eigengemaakte teams aan mee kan doen.

Ook zijn er nog disco schaatsavonden en sterren op het ijs avonden. Bij sterren op het ijs komen bekende Utrechtse artiesten optreden terwijl de schaatsers luid meezingend kunnen genieten van hapjes, drankjes en de nodige rondjes op de ijsbaan.

Maarssen on Ice is op negen december feestelijk geopend met optredens van onder andere Wesly Bronkhorst en Jeffrey Tanis.

Derk-Jan Huurnink

Derk-Jan Huurnink (2002) is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Na de havo te hebben afgerond heeft hij de opleiding leraar geschiedenis gevolgd in Zwolle waar hij vroegtijdig mee is gestopt. Ondanks zijn liefde voor geschiedenis bekoorde het voor de klas staan hem niet. Na een tussenfase en enige zelfreflectie heeft hij met grote overtuiging voor journalistiek gekozen. Als journalist wil hij graag in kaart brengen hoe de wereld eruitziet en waarom de mens zich zo gedraagt als hij doet en hierover mensen informeren. Hij heeft een brede interesse, maar actualiteit, geschiedenis en politiek spannen echt de kroon. In zijn vrije tijd is hij graag onder de mensen en hij vindt het interessant hoe zij de wereld zien en wat hen drijft.