Stichtse Vecht

Vrouw vernielt kunstwerk vanwege vermeende godslastering

Kunstwerk Asjera's terugkeer @ Wouter Heesen

Een bezoekster nam aanstoot aan het kunstwerk Asjera’s terugkeer en heeft een deel van het werk kapot geschopt. De oudere vrouw is meegenomen door de politie. Marieke Ploeg heeft dit sociaal sculptuur samen met 150 vrijwilligers gemaakt om de rol van vrouwelijkheid in het geloof ter sprake te brengen.

Asjera is de vrouwelijke wederhelft van Jahweh, ook wel God genoemd in het christendom. De boodschap dat God een vrouw zou kunnen zijn, raakte de bezoekster zodanig dat ze, 2 dagen voor het einde van de tentoonstelling, honderden van de beeldjes heeft vernield. Kunstenares Marieke Ploeg exposeerde 3000 Asjera beeldjes op tentoonstelling EXODUS, in het bijbels museum.

Kunstenares Marieke Ploeg wil met haar kunstwerk een gesprek op gang brengen. “De vrouwelijke kant van het Goddelijke is eeuwenlang onderdrukt. Dat werkt door in ieder van ons. Met dit werk wil ik de balans tussen mannelijk en vrouwelijk helpen herstellen.” Ploeg betreurt de vernieling, maar compleet verrast is de kunstenares niet. “Het is toch iets heel kwetsbaars, en ik wist ook dat het in bepaalde kringen spannend zou kunnen zijn.”

Het kunstwerk is een vorm van community art en werd tentoongesteld in het bijbels museum op Buitenplaats Doornburgh. 150 vrijwilligers werkte samen met de kunstenares aan het maken van de beeldjes. In totaal 3000 beeldjes zijn in een lange rij opgesteld aan het begin van de tentoonstelling. De kunstenares en het museum kozen er voor de vernieling niet weg te halen en zichtbaar te houden. Daarbij plaatste ze een schriftelijke verklaring over het incident.

24 september was de laatste dag van de expositie. Bezoekers konden een beeldje mee naar huis nemen. Ploeg vraagt de ontvangers van de beeldjes na te denken en in gesprek te gaan over de rol van mannelijkheid en vrouwelijkheid in het goddelijke.

Audio interview door Sam Hoeks

Wouter Heesen

Ik ben Wouter, twintig jaar oud. Ik woon in Utrecht en ben erg geïnteresseerd in filosofie en gedachtegoed. Daarom schrijf ik het komende jaar graag over een breed spectrum van onderwerpen. Ik ben erg nieuwsgierig en hoop in de toekomst meer de diepte in te kunnen gaan. In mijn vrije tijd studeer ik Japans en ik hoop meer talen te leren, omdat ik erg blij word van diversiteit in mensen en culturen. Het lijkt mij leuk om columnist te worden, maar ik zou ook erg geïnteresseerd zijn in andere journalistieke professies.