Een jaar na de aardbeving in Turkije: nog lang geen eind in zicht

Ten minste 15 miljoen mensen werden zwaar getroffen door de verwoestende aardbevingen die zich verspreidden over 10 provincies in Turkije. Deze natuurramp veroorzaakte een onvoorstelbare ravage en veranderde het leven van ontelbare families drastisch. Onder hen bevonden zich 1,7 miljoen Syrische vluchtelingen die in Turkije verbleven onder tijdelijke bescherming.

De aardbeving heeft voornamelijk de regio’s Zuidoost-Turkije en Noord-Syrië getroffen, waarbij steden als Hatay, Gaziantep en Kilis in Turkije en Aleppo in Syrië ernstige schade hebben geleden. Deze gebieden werden het hardst getroffen vanwege hun nabijheid tot de epicentra van de bevingen.

Deze cijfers, afkomstig van de Verenigde Naties, vertellen slechts een deel van het verhaal. Achter deze statistieken schuilen ontelbare persoonlijke tragedies, verloren huizen, gebroken gemeenschappen en diepgaand menselijk leed. De impact van de aardbevingen gaat verder dan alleen materiële schade; het heeft de sociale en economische structuur van de getroffen gebieden ontwricht en een gevoel van onzekerheid en wanhoop achtergelaten bij de overlevenden.

Aanhoudende behoefte aan noodhulp, wederopbouw en ondersteuning voor de getroffen gemeenschappen blijft een urgente kwestie. Er is nog veel nodig om Turkije weer op te bouwen. Het herstelproces zal langdurig en uitdagend zijn, waarbij de internationale gemeenschap, lokale autoriteiten en humanitaire organisaties nauw moeten samenwerken om de getroffenen te helpen hun leven weer op te bouwen en veerkrachtig te worden tegen toekomstige rampen.

Het is alweer een jaar geleden sinds de verwoestende aardbeving in Turkije. De naschokken hiervan blijven voelbaar, met veel mensen die nog steeds in tenten wonen, worstelend met de wederopbouw. Vandaag spreken we met socioloog en buitenlandexpert Ozan Turkogan, en Selin Roozendaal. Haar familie woont in het getroffen gebied. Ze bespreken de voortdurende uitdagingen en benadrukken dat er nog steeds weinig vooruitgang is geboekt.

Bron: Verenigde Naties

Noor Abbassi

Noor Abbassi (22) komt uit Utrecht en studeert journalistiek aan de Hoge School Utrecht. Al haar hele leven is Noor bezig met het schrijven van verhalen. Ze ziet zichzelf later als schrijfster én journalist. Ze zoekt altijd net iets verder om het nieuwsverhaal van alle kanten te kunnen belichten.