Een bosje bloemen en een cadeautje voor je geliefde: waarom zijn we zo enthousiast over deze Amerikaanse feestdag?

Een bosje bloemen en een cadeautje voor je geliefde: waarom zijn we zo enthousiast over deze Amerikaanse feestdag?

De dag van de liefde wordt door stelletjes over de hele wereld gevierd. Op 14 februari is het weer zo ver: Valentijnsdag. Daarbij trekken ze steeds vaker de portemonnee voor een cadeautje, een bosje bloemen of een etentje in naam van de liefde.

Uit onderzoek van de Feestdagenmonitor van Motivaction blijkt dat 67 procent van de Nederlanders vindt dat Valentijnsdag commerciële onzin is. Ondanks dat mensen het onzin vinden, is een aanzienlijk deel wel teleurgesteld in zijn of haar partner als hij of zij geen aandacht besteedt aan Valentijnsdag. Het gevoel van een verplichting overheerst, net zoals bij Moederdag en Vaderdag. 

De populariteit van de feestdag neemt volgens Giles Scott-Smith, hoogleraar Transnational Relations and New Diplomatic History aan de Universiteit van Leiden, toe. “Dit komt doordat jongeren door middel van sociale media zien hoe de feestdag gevierd wordt in Amerika en andere landen. Hierdoor stijgt de populariteit van Valentijn, omdat er dus meer inspiratie en ideeën via verschillende kanalen worden verspreid. 

Valentijn wordt op verschillende manieren gevierd. Zo koopt 38 procent van de Valentijnvierders een cadeau voor zijn of haar geliefde, gaat ongeveer één derde uit eten en geeft een kwart van de Nederlanders een bos bloemen. De populairste plek om Valentijn te vieren is gewoon lekker thuis op de bank, volgens 70 procent van de Valentijnvierders. Verder wordt Valentijn gevierd in een restaurant of café. Dit gebeurt door ongeveer 35 procent, zo meldt Feestdagenmonitor van Motivaction. 

De traditie dat Valentijn alleen voor stelletjes is, blijkt te veranderen. Zo wordt Valentijn steeds vaker gevierd met vrienden en vriendinnen. Dit wordt ook wel Galentine’s Day genoemd. Ook brengen gezinnen op deze feestdag extra veel tijd met elkaar door. De verwachting is dan ook dat de feestdag langzaam gaat veranderen in een gezinsfeest, blijkt uit onderzoek van de de Feestdagenmonitor van Motivaction.

Meer weten? Luister dan het audiofragment hieronder met Etos-verkoopmederwerkster Joyce en Giles Scott-Smith, Hoogleraar Transnational Relations and New Diplomatic History over de voorbereidingen van Valentijn en waarom wij Nederlanders zo enthousiast zijn over Amerikaanse feestdagen:  

Over de auteur

Milou Nagelhout

Milou Nagelhout woont al heel haar leven in Amersfoort. Ze studeert Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Ze richt zich vooral op maatschappelijke en culturele onderwerpen.