Explainer: De twee botsende regeringen in Libië en hun invloed op de hulpverlening na de ramp

Het Rode Kruis heeft in Libië geen last van de regering daar vanwege hun neutraliteit.

Libië, een land dat al met een pijnlijk verleden worstelde, wordt opnieuw getroffen door een tragische gebeurtenis. Door de recente overstromingen zijn duizenden levens verloren gegaan, terwijl duizenden anderen worden vermist of dakloos zijn. Hier zou direct veel internationale hulp voor moeten komen, maar zo makkelijk gaat dat niet.

Een jaar geleden waarschuwde waterbouwkundig ingenieur Abdelwanees Ashoor voor de dringende behoefte aan damonderhoud, maar politieke desinteresse zette het lot van de infrastructuur op het spel. Libië, verdeeld tussen rivaliserende regeringen, kampte al met politieke chaos en een fragiele overheid voordat deze ramp toesloeg.

Na de ramp verliep de hulpverlening moeizaam vanwege dezelfde politieke rivaliteit, waardoor internationale hulpteams zich in een complexe situatie bevinden. Gelukkig komt nu langzaam wereldwijde steun op gang, waarbij het Rode Kruis in Libië een cruciale rol speelt én speelde met directe en neutrale hulpverlening.

Bastiaan van Blokland, woordvoerder van het Rode Kruis, verteld hier meer over in de onderstaande explainervideo: