Het doel om Doel te redden: “Doel is niet alleen een plek van het verleden, we willen het oude Doel terug”

Doel: “Doel is niet alleen een plek van het verleden, we willen het oude Doel terug”. Zo klinkt het op dit moment in het Belgische dorpje Doel. Doel is echter geen gewoon dorp. In de jaren ’70 speelden kinderen op straat en reden ouders over de Doelse straten naar hun werk, maar tegenwoordig is het bijna onherkenbaar.

Aandacht voor het verlaten dorpje Doel
Destijds woonden er ongeveer 1400 mensen in het dorp, maar door de bouw van de kerncentrale en potentiële uitbreiding van de Antwerpse haven is dat aantal teruggelopen tot slechts een twintigtal bewoners. Zo verandert Doel langzaam in een spookstad met leegstaande huizen, waarvan de enige kleuren die nog te zien zijn, afkomstig zijn van de graffiti die het dorp teistert.  De voormalige en huidige bewoners van het dorp streven ernaar om Doel weer te laten herleven zoals het vroeger was. Dit doen ze door aandacht te vragen van buitenstaanders, zoals vandaag, wanneer ze Allerheiligen vieren in dit spookdorp.

Bewoners pleiten voor samenwerking tussen Doel en haven
Voormalige/huidige bewoners en medestaanders pleiten voor een harmonieuze samenwerking tussen het dorp Doel en de Antwerpse haven volgens hen hoeft er geen tegenstelling te zijn en kunnen de twee elkaar zelfs aanvullen. Doel kan worden doorontwikkeld tot een historisch centrum aan de rand van de haven en de haven kan artistieke en culturele waarde bieden. Het manifest van Jan Creve oud dorpsbewoner en schrijver van het boek Doel 2020, betoogt dat deze samenwerking kan bijdragen aan de economische en recreatieve belangen van zowel de haven als het dorp Doel.

Onze verslaggevers, Amanda, Sterre, Britt en Anne, zijn afgelopen week vanuit Utrecht naar de Antwerpse havens gereden om het dorpje te bezoeken. Woensdag 1 november was een belangrijke dag voor Doel, want voor het eerst in vele jaren werd de Dag van Allerheiligen er gevierd. Luister hieronder naar de reportage.

Sterre van de Giessen

Mijn naam is Sterre van de Giessen en ik studeer Journalistiek aan de hogeschool in Utrecht. Als je een leuk nieuwtje hebt gehoord kan je mij altijd bereiken! Telefoon: 0628650621 Mail: Sterre.vandegiessen@student.hu.nl