Coming-Outdag in Nederland

De pride vlag op de stok.

Regenboogvlaggen, roze limousines en regenboogontbijtjes. Op Coming-Outdag op 11 oktober komt het allemaal voorbij. Door middel van verschillende activiteiten in heel Nederland wordt er aandacht besteed aan deze dag. “Dit is de dag waarop we zeggen: we zijn zoals we zijn”, aldus Micheline Paffen-Zeenni, wethouder Amersfoort.

Coming-Outdag is er om de sociale acceptatie van de LHBTIQ+-gemeenschap te bevorderen. Deze dag wordt wereldwijd gevierd sinds 1987. In Nederland schenken we sinds 2009 aandacht aan deze dag.  Verschillende organisaties, zoals COC, GSA en Stichting Keiroze ondersteunen de LHBTIQ+-gemeenschap en leveren een bijdrage aan het organiseren van verschillende activiteiten. Stichting Keiroze richt zich vooral op de LHBTIQ+-gemeenschap in Midden-Nederland. Zij vragen vooral aandacht voor de rechten van de regenbooggemeenschap. Om deze gemeenschap te ondersteunen is samenwerking van belang. “Ons grootste belang is om het cement te zijn tussen verschillende organisaties, zodat er activiteiten georganiseerd worden en deze breed bekend worden”, vertelt Jos Houtveen, voorzitter van Stichting Keiroze.

“Er zijn hier in Nederland ook nog steeds best ernstige gevallen van discriminatie, daarom is het van belang om diversiteit te vieren en ook zichtbaar te zijn”, aldus Pepijn Zwanenberg, raadslid GroenLinks Utrecht. Uit een onderzoek van Movisie blijkt dat ongeveer de helft van alle volwassene LHBTIQ+-personen zich niet openlijk durven te tonen. Miny van Haestregt, coördinator van het meldpunt van Art.1 Midden-Nederland, zegt: “Wij krijgen steeds meer meldingen, omdat wij op straat staan en cursussen geven. Wij hebben een hashtag waar wij vorig dertig meldingen op hadden en dit jaar al zestig meldingen, allemaal bij de #ikblijfmezelf”.

Bekijk hieronder hoe de gast, Peter ter Horst, vertelt over diversiteit in de voetbalwereld en de reportage van de activiteiten op Coming-Outdag in Amersfoort en Utrecht.

Guusje van der Maat

Mijn naam is Guusje van der Maat (2005) en ik studeer aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb een brede interesse, maar ben voornamelijk geïnteresseerd in sport, muziek en maatschappelijke problemen. Met mijn brede interesse hoop ik de leukste en pakkendste nieuwtjes van Woerden naar buiten te brengen.