Interventie- en preventiebeleid tegen ondermijning van sponsoren, nog niet optimaal

Sponsors van de club VDZ die bijdragen aan een gezond sponsorbeleid

Te veel invloed van sponsoren die te prestatie gericht zijn. Ondermijning bij amateurvoetbalclubs is een aanzienlijk probleem volgens een recent onderzoek van Inge Claringbuld, verbonden aan de Universiteit Utrecht. Het beleid van de clubs, de KNVB en gemeenten is nog niet wat het moet zijn. Interventiemogelijkheden worden nog niet maximaal benut en een preventiebeleid is nog niet echt op stoom.

Onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, Inge Claringbould schrijft in een onderzoek naar ondermijning in het voetbal, dat er te weinig aandacht is voor dit probleem. Eén op de acht amateurvoetbalclubs heeft te maken gehad met signalen die erop kunnen duiden dat ze te maken hebben met ondermijnend gedrag. Het beleid van gemeenten en de KNVB is volgens onderzoeker Claringbloud nog niet goed genoeg. De onderzoekster pleit voor meer vorderingen op het gebied van een preventiebeleid. “Er zijn wel interventiemogelijkheden die ingezet kunnen worden bij ondermijnend gedrag, maar er heerst een klimaat waar gelijk gekeken wordt naar hoe deze interventiemogelijkheden vermeden kunnen worden. We moeten in dit geval moeten we dus inzetten op een preventiebeleid”, aldus Inge Claringbould.

Bob Roelofs, wethouder van sport voor de gemeente geeft aan het hier mee eens te zijn. Ondanks dit doet de gemeente weinig aan dit interventiebeleid. “We doen heel veel aan preventie, maar onze prioriteit gaat uit naar het preventiebeleid van andere zaken zoals, obesitas, ondermijning in de breedste zin van het woord, gezondheid en criminaliteit. Het liefst willen we ook een preventiebeleid regelen voor specifiek ondermijning in de voetbalwereld, maar daar hebben we niet de manschappen voor”, vertelt Roelofs.

Ook KNVB-persvoorlichter Daan Schippers laat per mail weten dat de KNVB, meer het gesprek moet aangaan met voetbalclub om zo, vroeg in het stadium van ondermijning tegen te gaan. “De KNVB zou in gesprek moeten gaan met het bestuur van amateurclubs die in korte tijd een snelle (sportieve) groei doormaken en vaak achter elkaar promoveren. Dit zou kunnen duiden op plotselinge toename van financiële middelen, hetgeen een signaal zou kunnen zijn van mogelijke criminele inmenging”, laat de persvoorlichter weten.

De videoreportage hieronder laat zien wat gemeentes kunnen doen bij signalen die te maken hebben met ondermijning. Ook laat Erwin Brakenhoff, lid van de sponsorcommissie zijn blik vallen over de communicatie met de gemeenten en de KNVB over preventie van ondermijning en hoe een voetbalclub zelf een beleid kan voeren datondermijning tegengaat.

Lucas Gengler

Ik ben Lucas Gengler, een eerstejaars student op de school van journalistiek en ik ben 19 jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern bezig houdt. Door mijn contacten met onder andere het bedrijf Raum en mijn interesse in mensen weet ik goed wat er speelt.