Parlementsverkiezingen Iran 2024

Nationale vlag van Iran

IRAN – Deze week vinden de parlementsverkiezingen plaats in Iran. Burgers en betrokkenen roepen massaal op om niet te gaan stemmen. Hiermee zou volgens hen het regime geholpen worden.

Vrijdag 1 maart wordt er in Iran gestemd op kandidaten die zich kiesbaar hebben gesteld om lid te worden van het parlement. Er kunnen op ongeveer 15.000 kandidaten gestemd worden voor de 290 plekken in het parlement zelf en 144 kandidaten zijn verkiesbaar voor de 88 plekken in de Assembly of Experts, die uiteindelijk de Supreme Leader aanwijst, de hoogste politieke macht in Iran (CNN, 2024).

In Iran heerst een islamitisch regime. Veel burgers hebben zich de afgelopen jaren uitgesproken over de manier waarop dit regime heerst. Voornamelijk de dood van de Iraanse vrouw Mahsa Amini, die mogelijk als gevolg van politie geweld om het leven kwam, was de aanleiding voor vele protesten in zowel Iran als wereldwijd.

Kourosh kwam twee jaar geleden van Iran naar Nederland. Hij zegt dat er geen hoop is om in Iran te wonen, hij was burned-out en klaar met alle corruptie en al het onrecht. “Ik zag geen toekomst in het land met dit politieke systeem.”

Nu roepen velen mensen op om niet te gaan stemmen voor de verkiezingen aankomende vrijdag. “Iedereen weet dat stemmen in Iran geen verschil zal maken, omdat ze waarschijnlijk vals spelen bij het stemmen. En voor de parlementsverkiezingen van dit jaar is er een beweging gaande in Iran, waar mensen oproepen om niet te gaan stemmen. Dit omdat het regime verantwoordelijk was voor het doden van alle mensen die hun stem op straat lieten horen”, zegt Kourosh.

Poroshut kwam ook twee jaar geleden vanuit Iran naar Nederland. Zij legt uit wat volgens haar het belang is van niet stemmen. “Sinds de moord op Mahsa Amini zijn er in het hele land talloze groepen ontstaan, een lagere opkomst bij het stemmen zal gelijk staan aan de afwijzing van het Iraanse volk van de islamitische republiek en het zal laten zien dat mensen de wens hebben dat het regime verandert.”

In onderstaande audioreportage wordt er dieper ingegaan op de politiek in Iran en de situatie rondom het stemmen op de parlementaire verkiezingen.

Annelot Sandbrink

Ik ben Annelot Sandbrink en ik ben student Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Naast dat ik mij bezig houd met de actualiteit, vind ik het erg leuk om te reizen en te leren over nieuwe culturen. E-mail: annelot.sandbrink@student.hu.nl Telefoon: 06 34 92 41 65