“Dit is s ’werelds meest innovatieve en ambitieuze waterstofauto”

“Dit is s ’werelds meest innovatieve en ambitieuze waterstofauto”

DELFT – Waterstofauto’s zijn niet nieuw, toch zie je er nog maar weinig op de openbare weg. Daar wil het Eco Runner team in Delft verandering in brengen door de meest efficiënte auto voor op de openbare weg te bouwen, volledig draaiend op waterstof. Maar waar wordt waterstof toegepast en zit er een toekomst in?

Waterstof wordt al op verschillende plekken toegepast. Het kan volgens energiebedrijf ENGIE gebruikt worden om op een duurzame manier warmte te creëren of om zwaarder vrachtverkeer groener te laten rijden. “Het wordt vooral toegepast op plekken waar geen alternatieven zijn, maar bij personenauto’s is die er wel: De Elektrische auto”, vertelt Andries Hof, klimaat expert en onderzoeker naar invloeden op het klimaat.

Of er toekomst in waterstof auto’s zit is nog lastig. “Je moet geen technologieën uitsluiten om klimaatneutraal te worden. Maar de vraag is of de toekomst van waterstof wel in auto’s zit. Vooral bij technologieën waar geen alternatieven zijn zit er een toekomst. Bij auto’s is er een alternatief, namelijk elektrische auto’s. Deze verspillen ook geen energie, waar een waterstof auto dat wel doet.” Bij zware auto’s en vluchtverkeer is er alleen nog geen alternatief. “Daar zou waterstof eerder toegepast kunnen worden”. Het hangt er ook van af welke soort waterstof je gebruikt. “Groene waterstof is de meest klimaat neutrale manier om energie te maken en kent geen uitstoot, maar slechts 1 procent van alle geproduceerde waterstof is groen”, vertelt Julie Den Dekker, woordvoerder van het Eco Runner team.

De nieuwe Eco Runner auto moest ook aan allerlei voorwaarden voldoen, in tegenstelling tot het vorige model dat niet op de openbare weg reed. “We staan in nauw contact met de RDW, die ons geholpen heeft bij het uitpluizen van alle benodigde veiligheidsmaatregelen. Zo moest er meer en feller licht op de auto en hebben we zijspiegels gemonteerd”, vertelt Julie. Tijdens de presentatie van het ontwerp wordt duidelijk gemaakt dat zijspiegels erg in de weg zitten wanneer je een goed gestroomlijnde auto wil maken. Dat zorgt ervoor dat je meer energie moet gebruiken. Maar tegelijkertijd moesten we nog wel denken aan efficiëntie. Je wil zo ver mogelijk rijden op een volle tank. “Het was vooral moeilijk omdat wij het eerste Eco Runner team zijn die dit doen, wat ervoor zorgde dat we enorm veel onderzoek moesten doen. In het begin waas het zoeken, maar nu hebben we het goed onder de knie.”

Over de auteur

Sascha Timmerman

Timmerman, Sascha Timmerman. – Op mijn 13e is mijn interesse in de journalistiek begonnen. Deze interesse is terug te zien in mijn werk, studie en hobby’s. Na mijn middelbare school ben ik begonnen aan de mbo-studie mediaredactiemedewerker aan het Mediacollege in Amsterdam. Zowel tijdens de stages als tijdens de lessen heb ik enorm veel over het vak “redactie” geleerd.