Café Theater Festival belangrijk voor ontwikkeling nieuwe theatermakers

Café Theater Festival belangrijk voor ontwikkeling nieuwe theatermakers

Foto: Pixabay

Utrecht – Het Café Theater Festival (CTF) viert dit jaar haar twintigjarige jubileumeditie. Gisteravond is deze speciale editie van het CTF van start gegaan in thuisbasis Utrecht met een speciaal programma in de tot pop-up café omgetoverde Domtoren. Het festival is bedoeld voor nieuwe theatermakers, die tot en met 23 maart in horecagelegenheden in Utrecht, Arnhem en Rotterdam locatievoorstellingen geven voor het grote publiek.

Uit ruim 140 aanmeldingen, selecteerde het artistieke team van CTF een veelzijdige waaier aan veelbelovend talent. Deze 38 opkomende talenten, die hun project mogen gaan uitvoeren van CTF, worden begeleid om een aan de locatie aangepaste voorstelling te maken. Volgens Dramaturg en theaterrecensent Nuno Blijboom is het erg belangrijk dat jonge, opkomende theatermakers begeleiding krijgen. “Wanneer je als nieuwe theatermaker bent afgestudeerd en het werkveld gaat betreden, is er veel concurrentie”, vertelt Blijboom. “Door de bezuinigingen op de cultuursubsidie, die nog steeds worden doorgezet, is er voor jonge makers weinig plek en ruimte om hun eigen signatuur te ontwikkelen en om fouten te maken. Daarom is de begeleiding zo belangrijk, niet alleen op praktisch niveau, maar ook op het gebied van vragen kunnen stellen aan ervaren theatermakers, zoals hoe je omgaat met concurrentie of hoe je een bepaald project aanpakt.”

De nieuwe theatermakers krijgen bij het CTF ook op allerlei vlakken ondersteuning gedurende het project. Op deze manier is het festival een goede springplank voor professionele, opkomende theatermakers, vindt Hannah Suurmond, die één van de 38 nieuwe makers is tijdens deze jubileumeditie van het festival. “Naast de vlieguren die we kunnen maken, hebben we ook zeer ervaren coaches die ons begeleiden tijdens het project”, vertelt Suurmond. “Zo leer je ook het hele productionele aspect dat bij zo’n project komt kijken en hoe je een bedrag bij elkaar kan krijgen om alles te kunnen financieren. Daarnaast zijn er ook dagen voor makers om je wegwijs te maken in de wereld van de podiumkunsten en waar je leert hoe je jezelf kan presenteren als opkomend talent aan het grote publiek. Dat is allemaal erg waardevol voor ons.”

Maar waarom is dit Festival, naast de begeleiding, nog meer een belangrijk instituut binnen het Nederlandse theaterveld voor opkomende theatermakers? Dat hoor je in de onderstaande reportage.

Over de auteur