Hooikoortsseizoen weer begonnen, hier moet je op letten!

Bron: Pixabay.com-Boomie

Ben je ook hevig aan het niezen of heb je brandende ogen? Misschien is het wel hooikoorts, zeker nu het seizoen weer begonnen is. Laat die negatieve gedachten achter je, want door deze tactieken en behandelingen is het mogelijk om dit seizoen te omarmen zonder te worden overmand door hooikoortssymptomen. Leer hoe je de strijd tegen de pollen wint en volop kunt genieten van de lente.

Wat houdt hooikoorts in?
Hooikoorts is een veelvoorkomende allergische reactie op pollen van grassen, bomen en bloemen. Het immuunsysteem reageert overdreven op deze allergenen, waardoor symptomen zoals een verstopte neus, loopneus, jeukende en tranende ogen, niezen en soms vermoeidheid ontstaan. Hoe erg de symptomen zijn is afhankelijk van de blootstelling aan allergenen en gevoeligheid, dit varieert per persoon. Behandelingen bevatten antihistaminica, neussprays en het vermijden van allergenen, indien het mogelijk is. Deze manieren kunnen je flink helpen het ongemak van hooikoorts te verlichten, nu het pollenseizoen weer begonnen is.

Wat er gebeurt in de neus
Bij hooikoorts reageert de neus overgevoelig op allergenen zoals pollen. Deze allergenen veroorzaken een kettingreactie waarbij mestcellen histamine en andere stoffen vrijgeven. Histamine zorgt voor zwelling van het neusslijmvlies, waardoor een verstopte neus ontstaat, terwijl het ook de productie van slijm verhoogt, wat zorgt tot een loopneus. Ook kan de ontsteking in de neus bij hooikoorts leiden tot vermoeidheid en verminderde concentratie, wat het algemene welzijn van de persoon kan beïnvloeden.

Ziek/moe worden hoort erbij
Het immuunsysteem is hard aan het werk en zijn aan het vechten tegen de pollen, hierdoor wordt je sneller moe. De constante ontsteking en symptomen kunnen het immuunsysteem verzwakken en de gehele weerstand van het lichaam verminderen. Dit maakt mensen met hooikoorts gevoeliger voor andere ziekten en infecties, vooral wanneer het pollenseizoen zorgt voor een verhoogde blootstelling aan allergenen. “Het heet niets voor niets hooi-koorts, je kan ook koorts krijgen en verhoging”, zegt huisarts Julie van Buitenen. “Het is een vraag wat ik veel krijg in mijn spreekkamer en het is belangrijk om rekening mee te houden. Vaak is het dat de moeheid minder wordt, na inname van de pillen of medicatie van de neus. Het is wel een kanttekening dat de anti-allergiepillen weer moeheid kunnen geven, dus die raden we aan om voor het slapen gaan in te nemen”.

Fabels & feiten
Honing is niet niet tegen het voorkomen van hooikoorts. Volgens Keijser, B. (2018) – Honing als middel tegen stuifmeelallergie, zijn er drie wetenschappelijke studies die de effecten van honing op hooikoortssymptomen onderzoeken met wisselende resultaten. Eén studie uit Finland laat veelbelovende resultaten zien, waarbij een vermindering van symptomen wordt waargenomen bij patiënten met een berkenpollenallergie, is verder onderzoek nodig om deze bevindingen te valideren. De conclusie adviseert mensen met hooikoorts om te genieten van lokale honing, maar benadrukt de noodzaak van meer bewijs voordat het als betrouwbare behandeloptie kan en beschouwd.

Het sluiten van ramen en deuren kan wel enigszins helpen om de blootstelling aan pollen (binnenshuis) te verminderen. Het gebruik van airconditioning met een goed werkende filtersysteem ,kan ook helpen bij het filteren van allergenen uit de lucht.
Vaseline schijnt ook een trend te zijn onder de Nederlanders. Hoewel het aanbrengen van een kleine hoeveelheid vaseline rond de neusgaten theoretisch gezien enige bescherming kan bieden tegen pollen, is het effect waarschijnlijk minimaal.

Beste manier hooikoorts tegen te gaan & immunotherapie
Medicatie zoals antihistaminica en corticosteroïden neussprays bieden effectieve verlichting van hooikoortssymptomen door histamine- en ontstekingsreacties te blokkeren. Het vermijden van allergenen, zoals pollen en huisstofmijt, helpen bij het verminderen van symptomen door blootstelling aan bepaalde triggers te beperken. Al kom je niet uit met deze middelen kan je volgens Lonneke Landzaat, allergoloog ETZ Tilburg immunotherapie doen. “Je geeft een klein van de boom-pol, al heeft de patiënt een boompollenallergie, waardoor je lichaam toleranter wordt en uiteindelijk minder klachten geeft. Let wel op dat het niet volledig geneest, naast dat het een intense en lange behandelingen is dat 3 à 5 jaar duurt. Voor zowel kinderen als volwassenen zien we goede resultaten”, zegt Landzaat.

Beluister hier de audio-reportage over hoe je hooikoorts het beste kunt behandelen en de stappen die je gaat zetten als je hooikoortsklachten hebt.