Duitsland legaliseert cannabis, een grote stap in de cannabis wereld

Foto cannabis ter illustratie (Bron: Unsplash - Wesley Gibbs)

Door: Doris Steijger

Na jaren van debat en maatschappelijke discussie heeft de Duitse regering een historische beslissing genomen om cannabis op 1 april te legaliseren voor recreatief gebruik. ‘Het wordt in Duitsland legaal om 25 gram wiet in het openbaar bij je te dragen en om 50 gram wiet te verbouwen’ zo vertelt Marja Verburg. Zij is werkzaam bij het Duitsland Instituut als historicus en Duitsland deskundige. ‘Ik heb mij in de afgelopen jaren regelmatig bezig gehouden met de legalisering van cannabis’, zegt Verburg. Maar dez legaliseringswet ging niet zonder slag of stoot.

‘In Europa is de legalisering van cannabis eigenlijk illegaal. Dus moest de Duitse regering, bestaande uit SPD, Groen en FFP, hier een omweg voor vinden’, vertelt Verburg. Deze omweg hebben ze gevonden door, cannabis verenigingen te bedenken. ‘Deze Canabis Social Clubs verkopen geen weet, maar telen met meerdere leden de wiet voor eigen gebruik. Het plan is wel om ook coffeeshops te introduceren in Duitsland maar dan zal eerst de Europese regelgeving moeten veranderen.’

Dan zijn er ook nog de zestien deelstaten van Duitsland die ieder hun zelf de legaliseringswet mogen uitvoeren. ‘Sommige deelstaten zoals Beieren doen er alles aan om de wet tegen te werken. Zij zijn geen fan van cannabis.’ En er kom ook nog een heel juridich proces om de hoek kijken volgens Verburg: ‘Elke zaak waarin mensen bestraft zijn voor het dragen van onder de 25 gram wiet gaan moeten worden herzien.’ Eén ding is wel zeker voor de Duitse wietrokers wordt 1 april een vrolijke dag.

Meer weten over hoe de legaliseringswet de Duitse zwarte markt in cannabis zal beïnvloeden? Luister dan de reportage hieronder:

Doris Steijger

Doris Steijger is al sinds jonge leeftijd al volop geïnteresseerd in de wereld om haar heen, van natuur tot maatschappij, overal is een verhaal in te vinden. Deze nieuwsgierigheid komt dan ook goed van pas als redacteur van UPd8. In haar vrijetijd gaat ze graag naar musea, sporten, lezen of gezellig praten met vrienden. Of het nou een artikel is over de politiek of over theater, deze journaliste zet zich er volledig voor in om haar interesses en passie over te brengen op de lezer.