Eerste treinrit in Nederland markeert grote mijlpaal in de geschiedenis van ons land

Eerste treinrit in Nederland markeert grote mijlpaal in de geschiedenis van ons land

Of je nu studeert of vaak weekendjes weggaat, je hebt vast wel eens in zo een gele trein gezeten van de Nederlandse spoorwegen. De NS is op het moment de grootste spelers op de spoorwegen in Nederland, maar ook dit bedrijf is ergens begonnen. Want hoe zag de eerste treinrit in Nederland eruit?

 

Op 20 september 1839 de allereerste spoorlijn van het land feestelijk geopend. De locomotieven genaamd ‘Snelheid’ en ‘Arend’ trokken met een snelheid van 38 kilometer per uur de eerste trein van Amsterdam naar Haarlem. Ze reden met twee treinen: Mocht de een ontploffen, dan konden ze verder rijden met de ander. Toch zag niet iedereen het nut van een trein is en waren veel mensen sceptisch.

Voorafgaand aan de komst van de trein was de paardenkoets het snelste vervoermiddel, met een snelheid van ongeveer 14 kilometer per uur. De trekschuit was slechts half zo snel, maar al aanzienlijk comfortabeler. Het traject Amsterdam-Haarlem werd al snel uitgebreid en er stonden verschillende spoorwegmaatschappijen. Klein probleem: Er ontstonden erg veel verschillende spoorwegmaatschappijen in die tijd, die allemaal alleen op hun eigen spoor konden rijden. Vergelijk het met de QBB uit Praag, DB uit Duitsland en de Talies naar Frankrijk die ook allemaal in Nederland rijden, maar op een ander spoor.

De Spoorwegwet van 1860 financierde aanzienlijke uitbreidingen van het spoorwegennet door de overheid, wat resulteerde in een bloeiende economie gestimuleerd door verbeterde mobiliteit. De trein bereikte elke uithoek van Nederland, waardoor goederen en grondstoffen efficiënter konden worden vervoerd en de industrialisatie in de nieuwe steden werd aangewakkerd.

De eerste treinrit in Nederland markeerde niet alleen een technologische vooruitgang, maar veranderde ook de cultuur in Nederland. De trein was snel, efficiënt en kon mensen veel sneller van A naar B brengen. Vooral rijke mensen vonden het langzaamaan een steeds fijner vervoersmiddel. Nu is de trein gelukkig niet exclusief voor de rijkere doelgroep, als zullen andere mensen daar anders naar kijken gezien de stijgende NS kaartjes.

Over de auteur

Sascha Timmerman

Timmerman, Sascha Timmerman. – Op mijn 13e is mijn interesse in de journalistiek begonnen. Deze interesse is terug te zien in mijn werk, studie en hobby’s. Na mijn middelbare school ben ik begonnen aan de mbo-studie mediaredactiemedewerker aan het Mediacollege in Amsterdam. Zowel tijdens de stages als tijdens de lessen heb ik enorm veel over het vak “redactie” geleerd.