Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Duurzaamheidsroute na succes vorig jaar terug op de Vakantiebeurs

Duurzaamheidsroute na succes vorig jaar terug op de Vakantiebeurs

Dit jaar wordt voor de tweede keer de duurzaamheidsroute georganiseerd op de Vakantiebeurs. Duurzaamheid is één van de trends die speelt onder Nederlanders. Maar zijn de reizigers op de Vakantiebeurs hier ook zo mee bezig?

‘Vorig jaar is de duurzaamheidsroute wel echt goed bevallen, er waren ook veel bezoekers die daarnaar op zoek waren. Zij hebben dit als positief ervaren, dus hebben we dit opnieuw uitgezet’, zegt Elsje van Vuuren, woordvoerster van de Jaarbeurs. Tijdens de 53ste editie van de Vakantiebeurs is deze route opnieuw uitgezet. Van Vuuren zegt: ‘We merken dat steeds meer Nederlanders op pad willen, meer dan vorig jaar.’ Er is een breed scala van landen op de Vakantiebeurs, er is genoeg keus voor de reizigers. Van Utrecht, Duitsland en België tot Gambia, Thailand en Suriname. Lopend langs de stands ruik je het gekruide Afrikaanse eten, om de hele ervaring van andere culturen nog specifieker te maken.

Lopend door de duurzaamheidsroute zijn er verschillende exposanten met het Travelife Partner-certificaat te bezoeken. Op de stands met dit certificaat staat een grote sticker die te herkennen is aan de groene kleur. Hierop staat de tekst ‘duurzaamheidsroute’. Via de website kunnen de bezoekers vervolgens zien welke deelnemers aan zijn gesloten bij de route, die ze terug kunnen vinden op de plattegrond van de Vakantiebeurs.

Travelife is een wereldwijd erkend certificeringsprogramma voor duurzaam toerisme. Dit is goedgekeurd door de Global Sustainable Tourism Council, ofwel GSTC. Gecertificeerde experts houden zich bezig met duurzaamheid, kopen milieuvriendelijk in en bevorderen groen woon-werkverkeer. Hierdoor worden lokale partners gestimuleerd om duurzamer te ondernemen in accommodaties en excursies. Het Travelife certificaat zorgt voor zekerheid bij de reizigers dat zij een organisatie kiezen die duurzaam toerisme belangrijk vindt.

Staand in het midden van de duurzaamheidsroute wijzen de bezoekers naar de grote groene stickers. Met een aantal reisfolders in haar hand zegt Nikita: ‘Ik wist niet van de route af, maar de stickers zijn mij wel opgevallen.’ Als er bezoekers zijn die even stil staan bij een stands wordt vol passie gesproken over wat zij als bedrijf doen om duurzaamheid te bevorderen. Voor de grote kaart van de Vakantiebeurs staat Wouter Wester: ‘Ik weet niet van de duurzaamheidsroute af. In het dagelijks leven probeer ik ook wel op duurzaamheid te letten, maar daarom gun ik mezelf wel een vliegreis bijvoorbeeld.’

Wereldwijd geeft 76 procent van de reizigers, volgens een onderzoek van Booking.com, aan dat ze duurzamere keuzes willen maken op reisgebied. In Nederland ligt dit percentage echter lager, slechts 48 procent van de Nederlandse reizigers streeft naar duurzamere opties op gebied van reizen. ‘Ik vind duurzaam reizen belangrijk, tot een bepaalde hoogte zeker wel. Dat is soms moeilijk te bepalen, maar ik probeer ook te kijken naar wat goed is voor de mensen daar. Bijvoorbeeld door niet te slapen in de grotere hotelketens. Maar het is niet zo dat we niet gaan vliegen’, zegt Nikita.

Duurzaamheid in de reiswereld is niet alleen een trend, maar ook een thema wat steeds verder ontwikkeld wordt bij de partners van de Vakantiebeurs. De Vakantiebeurs biedt de reiziger hierin een kijkje om te ontdekken hoe mensen groener kunnen reizen en wat voor manieren er in het hedendaagse leven al bestaan. Misschien zien de reizigers, door deze ontwikkelingen, steeds meer groene stickers op de edities die er nog komen van de Vakantiebeurs.

Kiki Peek was aanwezig op de Vakantiebeurs, ze sprak hier met verschillende reisorganisaties.

Over de auteur

Noortje Maenen

Ik ben Noortje Maenen, studente Journalistiek, en ik ben geboren in het jaar 2004. Mijn journalistieke ontwikkeling is in 2023 begonnen in Utrecht. Hiervoor heb ik twee jaar lang Creative Business in Amsterdam gestudeerd, dus ik heb al enige ervaring met tekstschrijven, video en audio. Ik heb ervaring als marketingmedewerker, maar ik wil mij nu heel graag verder ontwikkelen in de journalistiek. Als journaliste wil ik graag later bijzondere verhalen van mensen de wereld in brengen. Ik denk dat iedereen iets speciaals te vertellen heeft, al is het iets kleins of een heftige gebeurtenis. Daarnaast wil ik graag gebeurtenissen meemaken die ik in het dagelijks leven niet zomaar zie. Wil je mij bereiken? Dit kan via: noortje.maenen@student.hu.nl.