Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Autoluwe binnenstad door deelauto’s

Autoluwe binnenstad door deelauto’s

Auto's in Utrecht

UTRECHT CENTRUM- De gemeente Utrecht streeft naar een autoluwe binnenstad. Het gebruik van deelauto’s kan daarbij helpen. Uit onderzoek blijkt dat Utrechters liever een auto lenen dan huren, maar volgens Matthijs Boon hebben we alle soorten deelvervoer nodig.

Autoluw
Omdat de gemeente Utrecht tussen 2022 en 2026 elk jaar vijftig parkeerplekken verwijdert uit de binnenstad en elk jaar minder nieuwe parkeervergunningen uitgeeft, wordt het gebruiken van een deelauto voor veel Utrechters de nieuwe realiteit. De gemeente verwijdert deze plekken om de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren en de leefomgeving gezonder te maken. Uit de meest recente inwonersenquête van de gemeente blijkt dat er al 76.413 huishoudens zijn die gebruikmaken van een deelauto. Er zijn in de binnenstad meer inwoners die de auto van familie of vrienden gebruiken dan van een derde partij. In het staafdiagram hieronder is dat goed te zien.

In 2024 zijn al er 48 parkeerplekken verwijderd. Daarvan zijn het er 25 aan het Janskerkhof en 20 aan de Oudegracht. Ze zijn daar weggehaald om ruimte te maken voor fietsparkeerplekken, voetgangers en groen. Verder zijn er nog losse plekken weggehaald die bewoners en ondernemers zelf hebben voorgesteld.

Lenen
Uit de enquête van de gemeente blijkt dat in alle wijken van Utrecht het lenen van een auto nog altijd populairder is dan het gebruiken van een deelauto via een deelautobedrijf. Dit is te zien in het staafdiagram hieronder.

De oranje delen van de staven geven het aantal huishoudens aan dat gebruikmaakt van een auto van familie of vrienden. Hierbij moet je voorstellen dat je je ouders, buren of vriendin vraagt om voor een bepaalde tijd hun auto te lenen. De groene delen van de staven geven het aantal huishoudens dat gebruikmaakt van een deelauto via een commercieel bedrijf. Er zijn in Utrecht verschillende deelautobedrijven actief: Greenwheels, Sixt, SnappCar, MyWheels en Hely.

“Het zit hem in het verschillen tussen ‘lenen’ en ‘huren’,” zegt Matthijs Boon van deelautobedrijf Hely. Bij het huren van een auto komen er meer verplichtingen kijken. “Denk aan de kosten, je betaalt voor de brandstof maar ook voor een bepaalde afstand,” vertelt Boon verder. Bij het lenen van een auto van familie en vrienden valt dat stukje vaak weg. “De buurman zal niet zo snel vragen hoeveel kilometer je hebt gereden en vervolgens dat in rekening brengen,” zegt Boon. Volgens Marnix van den Berg van deelauto.nl ligt het aan het vertrouwen wat mensen in elkaar hebben. “Het vertrouwen dat een familielid of vriend zorgvuldig omgaat met de auto is groter, mocht er schade zijn wordt het netjes opgelost,” zegt Van den Berg.

Alle soorten deelvervoer
“Om in 2026 een autoluwe stad te zijn hebben we alle soorten deelvervoer nodig, er hoeft er niet een de beste te zijn,” zegt Boon. We zouden ons elke keer moeten afvragen welk vervoersmiddel het beste bij onze reis past. Dat is, als je er over nadenkt, veel vaker de fiets dan een auto, zeker in Utrecht. Bij het gebruik van een deelauto zullen er nog steeds parkeerplekken nodig zijn. Het aantal deelauto’s vermindert dan wel, maar helemaal weg zijn ze niet.

Over de auteur

Lou Michels

Hallo daar! Ik ben Lou Michels, 18 jaar oud en woon in Castricum. Sinds dit schooljaar studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In mijn ogen ben ik begonnen aan een groot avontuur, omdat ik nog niet honderd procent zeker ben over wat ik in de journalistiek wil gaan doen. Om dit avontuur af te trappen, maak ik lokaal nieuws. Ik ben benieuwd naar waar de mensen en verhalen mij zullen brengen. Gelukkig heb ik een fijne redactie en hoofdredacteur om mee samen te werken. Zij kunnen mij helpen mezelf te ontplooien en mij te begeleiden naar dé journalistieke rol die bij mij past.