Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

‘De meeste mannelijke studiegenoten geven geen les meer’

‘De meeste mannelijke studiegenoten geven geen les meer’

Yorick van den Boogaard lijkt het niet leuk om een jaar lang de kleuters les te geven.

UTRECHT CENTRUM – In de Tweede Kamer was onlangs een brede meerderheid voor meer mannelijke leerkrachten op de basisscholen. Yorick van den Boogaard (1991) staat al een aantal jaren als meester voor de klas op het Basisschool Pieterskerkhof.

‘’Op onze school werken nu twee meesters: eentje in groep 7 en ik in groep 5. Dat betekent niet dat de kinderen ook gegarandeerd twee keer een meester voor de klas hebben. Wij kunnen allemaal per schooljaar kiezen voor welke groep we willen staan. Dat zorgt ervoor dat sommige kinderen er soms maar één krijgen, en een ander weer drie.”

Voor de klas

”We hebben wel nog een paar mannen meer werken op school, waaronder de conciërge en de gymdocent, maar dat zijn er alsnog een stuk minder dan er bijvoorbeeld bij mij op de pabo zaten. Daar was ongeveer één op de drie studenten man. Veel van hen werken niet meer in het onderwijs, omdat ze het administratieve werk naast het lesgeven niet zo leuk vonden. Daarbij moet je denken aan nakijken en het voorbereiden van oudergesprekken. Ik heb daar niet zo’n moeite mee, omdat het er gewoon bij hoort.

Liever sta ik natuurlijk gewoon de kinderen te begeleiden bij het aanleren van vaardigheden. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met het thema Egypte. Mijn kinderen uit groep 5 leren dan hoe een piramide in elkaar zit. In groep 8 hebben ze het dan echt over Griekse mythologie. In Utrecht heb ik alleen voor groep 5 gestaan en dat vind ik ook erg leuk. De meeste leerlingen hebben met mij hun eerste meester. Ik denk niet dat dat echt een groot verschil is, maar ze kunnen met mij wel meer uithalen dan met andere leerkrachten. Dat ligt, naar mijn weten, niet aan het geslacht van diegene die voor de klas staat. De kinderen durven bij mij grapjes te maken, dat maakt het werk ook zo leuk.”

Binnenstad

”De Utrechtse kinderen zijn mondige kinderen, geen brutale kinderen. Ik heb hiervoor gewerkt op een middelbare praktijkschool voor moeilijk lerende kinderen in Breda. In die stad heb ik ook gestudeerd, maar ik ben naar Utrecht verhuisd voor mijn vriendin. De doelgroep is hier natuurlijk volledig anders. Ik gaf in Breda kinderen les die gemiddeld een IQ tussen de zestig en tachtig hebben, met daarbij ook nog gedragsproblemen. Hier in de binnenstad ligt het IQ een stuk hoger, hoeveel precies weet ik niet.”

Meer mannen

”Op het speciaal onderwijs zie je trouwens wel meer mannen staan. Misschien komt dat door de leeftijd van de kinderen. Ik zou zelf denk ik ook niet een heel jaar voor een kleuterklas kunnen staan. Je moet die kinderen totaal anders benaderen dan iemand uit groep 5 of groep 8. Je moet daar echt de lol van inzien. Als ik nu verplicht twee of drie jaar kleuters moet doen, zou ik het ook pittig vinden. Ik weet niet of ze dat op andere scholen wel van leerkrachten vragen, maar ik kan gelukkig gewoon voor mijn eigen groep kiezen.’’

Verslaggever Nieske Koops gaat in gesprek over het belang van mannen voor de klas.

Over de auteur

Noah Paesch

Noah Paesch (2000) is een vastberaden journalist met een passie voor politiek nieuws. Als kind was hij niet tevreden met een ‘nee dat mag jij niet weten’ en vroeg altijd door. Sinds zijn zestiende kijkt hij graag debatten en probeert het politieke systeem op begrijpbare wijze uit te leggen. De geboren Ossenaar heeft ervaring in verslaggeving van de soms verwarrende gemeentelijke politiek. Voor de lokale omroep Dtv Nieuws interviewde hij wethouders, burgemeesters en gemeenteraadsleden. Momenteel studeert Paesch aan de School voor Journalistiek in Utrecht, waar hij producties over het centrum van Utrecht maakt. Noah Paesch is voor tips of vragen te bereiken via: noah.paesch@student.hu.nl