Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Lerarentekort: De cruciale uitdaging voor het Nederlandse onderwijs

Lerarentekort: De cruciale uitdaging voor het Nederlandse onderwijs

de Vrije School Utrecht Door: Indira Khodabaks

Het is het begin van een nieuw schooljaar. In klaslokalen van vandaag staan niet alleen kinderen en jongeren, maar ook een groeiend probleem: het lerarentekort. Dit lerarentekort zorgt ervoor dat er nu al veel lessen uitvallen, dit kan ernstige gevolgen hebben voor de toekomst van onze generatie. Hier in Utrecht is dat niet anders.  

Al jaren hebben we last van het lerarentekort en op de Vrije School Utrecht hebben ze daar net zo erg last van. “We hebben geen reserve leraren. Als er iemand ziek is, moeten we op zoek naar een andere leraar of zzp’er en die zijn twee keer zo duur.”, zegt directeur Postma. Dit tekort aan leraren leidt tot een verhoogde werkdruk, wat kan leiden tot nog minder leraren door bijvoorbeeld een burn-out. De overheid helpt wel in bepaalde mate door salarissen te verhogen, zij-instromers mogen versneld de pabo volgen en schoolbesturen kunnen subsidie krijgen voor zij-instromers.   

Er zijn ook andere mogelijkheden waarmee we de onderwijssector helpen. Zo kunnen we het tekort in het onderwijs verminderen door het onderwijs in een beter daglicht te zetten. “Vaak zie je op tv dat juffen en meesters tot laat op school zitten of het druk hebben, maar de media kan het ook omgooien en eens een keer laten zien hoe leuk het is om met kinderen te werken.”, zegt pabo-leerling Fleur Boegheim. Als de positieve aspecten ook getoond worden, zullen er meer mensen in de onderwijssector willen werken. Hierop zegt Directeur Postma, “Het onderwijs in een beter daglicht zetten zorgt natuurlijk voor meer pabo-studenten, maar tegen de tijd dat zij kunnen werken, is het tekort te groot.”   

Het lerarentekort blijft een dringend probleem dat ons onderwijs beïnvloedt, maar met voortdurende inzet, beleidsmaatregelen en gemeenschapssteun kunnen we blijven werken aan oplossingen die ons onderwijssysteem weer laten bloeien. 

Dit is een interview met de directeur van de Vrije School Utrecht. Hierin bespreekt hij het leraren te kort met Zhifeng Oude Sogtoen.

Over de auteur

Indira Khodabaks

Ik ben Indira Khodabaks (17) en ik kom uit de stad Gorinchem. Ik zit op de school voor journalistiek, omdat ik van nature erg nieuwsgierig ben en houd erg van schrijven. Sinds 1 september volg ik alles wat in Utrecht binnenstad gebeurt. Mijn interesseveld is vrij breed, zo ben ik geïnteresseerd in wereldwijd nieuws, maar ook in kleine culturele evenementen. Ik vind het belangrijk dat de inwoners weten wat er in hun stad gebeurt en ik hoop daar een bijdrage aan te leveren. contact: indira.khodabaks@student.hu.nl