Utrecht Noord

Jamna zet Overvecht in beweging

In Overvecht heeft 31% van de jongeren overgewicht. De sportschool van Jamna Ghoula en haar zoon in Overvecht doen daar wat aan. Sportschool ‘Overfit’ organiseert groeps- en individuele lessen voor met name jongeren en vrouwen.

Jamna Ghoula (52) is één van de oprichters van de stichting Overfit. Uit deze stichting is een laagdrempelige sportschool voortgekomen om sporten te stimuleren. Ook al kunnen jongeren hier met een U-pas sporten, het tegoed wat op de pas staat is vaak niet genoeg. “Er wordt geroepen mensen moeten meer gaan bewegen dat is veel gezonder, maar daar moet je ook wat voor gaan regelen. Zodat er wel een mogelijkheid is voor de jongeren om te sporten”, vertelt Jamna. Jamna geeft aan dat armoede een hele grote rol speelt in de fysieke en mentale gezondheid van de jongeren. Volgens haar kan het echte verschil dan ook pas worden gemaakt als er meer geld vanuit de overheid komt. Tot die tijd blijven Jamna en haar zoon roeien met de riemen die ze hebben en zetten ze elke dag Overvecht weer in beweging.

Verslaggeefster Leonie Ruitenberg ging langs bij de sportschool Overfit in Overvecht. Hier sprak ze met Jamna.

Femke Spits

Mijn naam is Femke Spits. Geboren en getogen in Utrecht. Student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In het afgelopen jaar veel gereisd en ondertussen gewerkt in de horeca. Daardoor een brede blik ontwikkeld op andere landen, culturen en mensen. Mijn nieuwsgierigheid voor het andere is voor altijd gewekt. Deze basis neem ik mee naar mijn werk als journalist. Daarnaast ben ik vastberaden en communicatief sterk. Vastbesloten om het beste in mijzelf naar boven te halen. Zeer gedreven om me verder te ontwikkelen tot journalist.