Utrecht Noord

Oudste voetbalclub van Utrecht geeft ruimte aan jonge hoofdcoach Younes el Yandouzi

@Wouter Heesen De nieuwe hoofdtrainer Younes el Yandouzi bij Hercules

Hercules is een sportclub aan de rand van Tuindorp-Oost. De voetbalafdeling van Hercules werd opgericht in 1889. Daarmee is het de oudste voetbalclub van Utrecht, en een van de oudste van Nederland. Afgelopen december heeft de amateurclub van Ajax gewonnen en hen daarmee de kans op een beker ontnomen. Deze historische overwinning werd  behaald onder de leiding van hoofdtrainer Rene van der Kooij. In dit nieuwe seizoen wordt van der Kooij opgevolgd door de jonge Younes el Yandouzi(28).

Is het spannend om in de voetsporen van Rene van der Kooij, die in december een fenomenale winst tegen Ajax heeft bewerkstelligd, te treden?

“Tja, je zou kunnen zeggen dat het beter is om in te stappen als het niet zo lekker loopt. Maar dat gun ik de club niet. Tuurlijk, zo’n overwinning op Ajax is een ‘once in a lifetime’ gebeurtenis. En dat wordt zo gezien door Hercules en ook daarbuiten. Wie houdt het voor mogelijk dat Ajax door een amateurclub uit de beker wordt gegooid? Dus er zijn ook echt niet binnen de club de verwachting dat ik dat kan overtreffen. De exposure van de club is erdoor verbeterd, dat is leuk. Maar dat evenaren wordt echt niet van mij verwacht.”

Heeft die overwinning over Ajax iets gedaan met de identiteit van Hercules?

“De nadruk lag meer op hoe slecht het met Ajax ging. Maar zo een overwinning kan de identiteit van een club op de proefstellen, er kwam ineens veel media-aandacht voor onze club. Er zijn misschien clubs die niet zouden weten wat ze moeten doen. Of dat willen exploiteren om dat succes te herhalen. Maar wij hadden voor dit succes al een sterke identiteit. Wij zijn gewoon een normale club gebleven, wij blijven rustig ons ding doen. Juist dat toont dat wij een sterke identiteit hebben.”

Heb je gesolliciteerd als hoofdtrainer?

“Ik ben gevraagd, Hercules en ik waren al een stuk langer in gesprek over mijn ambitie binnen Hercules. Ik ben al vier jaar trainer, ze weten hoe ik in elkaar zit. Eerst hoorde ik her en der wat twijfels vanwege mijn leeftijd. Maar toen Rene van der Kooij eenmaal zijn aftreden aankondigde, kwamen ze al snel bij mij uit.”

Wat maakt Hercules speciaal voor jou?

“Het is sowieso gewoon fijn dat alles hier professioneel geregeld is. Daarnaast is de ligging in de stad echt wel speciaal. Er zijn veel wijken die tegen de club aan liggen, Tuindorp, Voordorp, Overvecht, etc. Het is eigenlijk een smeltkroes van mensen daardoor. Daardoor krijg je een divers aanbod van jonge spelers, dat vind ik leuk.”

Hoe heeft jouw leeftijd invloed op je trainerschap?

“Ja ik ben natuurlijk jong, maar de club uit er blijkbaar genoeg vertrouwen in. Ik denk dat andere dingen veel belangrijker zijn dan leeftijd. Het gaat over wat je neerzet. Sommige van de al gearriveerde trainers die hebben al besloten ‘dit werkt en dit werkt niet’. Ik ben daar nog een beetje in aan het verkennen. Mijn visie in nog in ontwikkeling. Ik ben in ieder geval niet vastgeroest.”

Wat wil jij betekenen voor Hercules?

“Het is een echte opleidingsclub. Veel jonge jongens die stromen binnen Hercules door naar het eerste. Ik krijg nu als een jonge trainer ook een kans. Ik hoop dat ik die kans kan terugbetalen door niet alleen goede resultaten neer te zetten en de jongeren de mogelijkheid bied om door te groeien.”

Je bent naast je trainerschap ook nog docent natuur scheikunde in Culemborg en doet een master datascience and entrepeneurship. Lukt het om dat allemaal te combineren?

“Ja dat lukt op zich wel, maar mijn studie is daar wel een beetje onder gaan leiden. Ik heb de master zo goed als afgerond maar de scriptie moet ik nog schrijven, het staat een op een laag pitje. Maar ja alles om mooie stappen te kunnen maken in mijn trainerschap.”

Je bent op je 16de begonnen trainer, wat heb je over voetbal geleerd dat je als speler nog niet wist?

“Als trainer krijg je het inzicht dat de spelers die goed zijn, een goed gevoel hebben voor ruimte die ze innemen in een veld. Natuurlijk heb je bepaalde technische vaardigheden nodig. Maar je kan jezelf onderscheiden door overzicht te hebben van waar je medespelers zich bevinden en hoe je je daartoe verhoudt.”

Ligt jouw passie bij het docentschap of het trainerschap?

“Training geven is echt wel mijn roeping. Hier wil ik voor gaan. Ik heb het altijd ernaast gedaan, dat blijf ik ook doen zolang ik dat kan. Deels omdat ik nog niet rond kan komen van alleen trainingen geven. Maar ik vind het ook gewoon heerlijk om na de hele dag studeren en lesgeven naar buiten te gaan op een veld en training te geven. Eerst een uitdaging op cognitief vlak en daarna meer uitdagend op mijn ‘soft skills’. Ik heb beide nodig.”

Video reportage van Simon van der Wijst met Camiel Selker:

Wouter Heesen

Ik ben Wouter, twintig jaar oud. Ik woon in Utrecht en ben erg geïnteresseerd in filosofie en gedachtegoed. Daarom schrijf ik het komende jaar graag over een breed spectrum van onderwerpen. Ik ben erg nieuwsgierig en hoop in de toekomst meer de diepte in te kunnen gaan. In mijn vrije tijd studeer ik Japans en ik hoop meer talen te leren, omdat ik erg blij word van diversiteit in mensen en culturen. Het lijkt mij leuk om columnist te worden, maar ik zou ook erg geïnteresseerd zijn in andere journalistieke professies.