Utrecht Noord

Lentekriebels 2024: Minder ophef op Basisschool de Regenboog dit jaar door betere communicatie

Op zo’n 3.000 basisscholen begon maandag weer de Week van de Lentekriebels. Vorig jaar leidde de week van seksuele vorming tot ophef op basisschool de Regenboog door verspreide flyers en posts op social media . Dit jaar lijkt die ophef een stuk minder, “Wij vinden de communicatie met ouders dit jaar erg belangrijk”, aldus Danuta Donk directrice van basisschool de Regenboog.

De Week van de Lentekriebels is een initiatief van het expertisecentrum seksualiteit Rutgers en de GGD’en om scholen te ondersteunen bij het maken van een goede start met relationele en seksuele vorming. Scholen mogen zelf kiezen of ze mee willen doen met deze week.

Ophef 2023

Ondanks dat er veel scholen zijn die al meerdere jaren mee doen met de Lentekriebels, merkte veel scholen dat er vorig jaar ineens veel ophef onstond. De reacties volgden vooral na ophef bij politieke partijen zoals Forum voor Democratie en DENK. Er gingen ook onjuiste berichten rond op social media over de Lentekriebelweek. Zo gingen er bijvoorbeeld online berichten rond dat  kinderen van 4 jaar voorlichting kregen over orale en anale seks en dat in de leerstof ‘wordt goedgepraat hoe kinderen van 9 jaar leren masturberen’.

De basisschool De Regenboog in Tuindorp merkte deze ophef ook, “We hebben flyers gekregen vanuit een vereniging die anti-lentekriebels is en die dan echt spreken over dat de Rutgerstichting groepsmastrubatie aanraad en dat wij daar zo genaamd ook les in geven, terwijl dat niet waar is.”, aldus Danuta Donk.

Door de ophef kwam de Regenboog erachter dat veel ouders verkeerd geinformeerd werden over de daadwerkelijke stof van de school. Zo dachten bijvoorbeeld ouders dat kinderen in groep 3 te horen krijgen hoe je moet pijpen. Terwijl ze vorig jaar in groep 3 het onderwerp ‘Ik ben ik’ bespraken wat gaat over lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld. “Er wordt gewoon een heel verkeerd beeld neer gezet.”, aldus Danuta Donk.

Communicatie

Om de onrust dit jaar te verminderen, heeft de school zich dit jaar meer gericht op communicatie met ouders. Op deze manier hoopt de school dat ouders beter geinformeerd worden en zich zo minder zorgen maken over wat hun kind leert in de les. “Wat we hebben gedaan is voor de voorjaarsvakanie aangegeven in onze nieuwsbrief dat de Lentekriebels er weer aan komen. Na de vakantie hebben we een nieuwsbrief gestuurd met de onderwerpen per jaar wat ze aangeboden krijgen en daarna is het eigelijk heel rustig gebleven.” Vorig jaar gebeurde dit niet, toen stuurde de school alleen een e-mail over de naderende Week van de Lentekriebels, zonder verdere informatie over wat de kinderen zouden leren. Hierdoor raadpleegden veel ouders onjuiste bronnen en werden ze verkeerd geïnformeerd.

Gesprek

Ondanks de betere communicatie ten opzichte van vorig jaar, zijn er nog steeds wat ouders die aan de bel kwamen trekken. Zo waren er bijvoorbeeld meerdere ouders die eraan dachten om hun kinderen thuis te houden in de Week van de Lentekriebels. Als ouders zo’n gedachte hebben staat de school open om hierover in gesprek te gaan, “Je merkt dat als je aan een ouder één op één uitlegt wat het doel is van de week en wat we gaan bespreken, dat er dan nog maar weinig ouders zijn die het dan nog steeds niet willen”, Vertelt leerkracht Roos van der Linden. Daarnaast vertelt Danuta dat er tijdens zo’n gesprek altijd ruimte is om te kijken naar de ouders hun perspectief, “Als er feedback komt van ouders nemen we dat altijd mee.”

Hele jaar door

De komende jaren wil de school de Week van de Lentekriebels op een andere manier aanpakken. Het idee is om gedurende het jaar de voorlichtingen te integreren in het standaardaanbod. “Dat doen wij zodat de focus niet op een week ligt, want je wilt niet maar 1 week praten over online bescherming en catfish etc, je wilt gewoon dat dat komt wanneer het past bij een thema of moment van het jaar.”, aldus Danuta Donk. Ook hoopt de school dat als het standaard in de lesstof wordt behandeld, de ouders zich minder druk maken, “Er hangt een negatieve lading aan deze week en dat zouden we heel graag anders willen zien, door zo’n les die het hele jaar terug komt haal je een heel groot stuk zorgen weg.”, aldus Roos van der Linden.

Voor vragen of opmerkingen app naar 0628254622

Isabel Creemers

Isabel Creemers is 17 en doet journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ze woont in Hilversum, de plek van de media. Ze heeft daarom enorm veel interesse in wat er allemaal gebeurt in de media en wil ook graag later deze richting op gaan. Bij de radio werken of op programma’s terecht te komen op tv lijkt haar het leukst om te doen. Om deze reden kijkt ze ook vaak op de site van Stent Casting om te zien of er weer leuke casting calls zijn. Ze kijkt er erg naar uit om meer te weten te komen over journalistiek en hoopt snel terecht te komen waar ze altijd al van droomt.