Utrecht Noord

Selecteer Pagina

De Paulusschool zet zich in om het rekenniveau te verbeteren

De Paulusschool zet zich in om het rekenniveau te verbeteren

Op de Paulusschool in Tuindorp zijn ze druk bezig met de leerlingen op het goede rekenniveau brengen voordat ze doorstromen naar de middelbare school. Uit een nieuw onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat de kinderen in de onderbouw van de middelbare school slecht zijn in wiskunde- en rekenvaardigheden. Op de Paulusschool hebben ze een rekencoördinator die een grote rol speelt in het rekenonderwijs van de school.

Op de basisschool leer je voor het eerst rekenen en is het van belang dat het niveau voldoende op niveau is voordat de leerlingen naar de middelbare school gaan. Rekencoördinator Maaike van der Steen van de Paulusschool is hier veel mee bezig. ‘Ik zorg er eigenlijk voor dat rekenen bij iedereen op de kaart staat en dat de afspraken geborgd zijn.’ Maaike is ook bezig met vergelijken hoe het bij andere scholen gaat met rekenen en maakt hiermee afspraken. De methode voor rekenen is ook erg belangrijk om naar te kijken, omdat het belangrijk is dat de methode een goede aansluiting is op de methode van de middelbare school. Hoe goed de kinderen zijn in rekenen, verschilt natuurlijk per kind. ‘Wat we willen bereiken is dat iedereen uit zichzelf haalt wat erin zit. Dit kan natuurlijk heel erg verschillen per kind, maar we willen ervoor zorgen dat iedereen kan doen wat bij ze past’, vertelt Maaike.

Onderwijsinspectie
Uit het nieuwe onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat de kinderen in de onderbouw vaak niet het rekenniveau halen om door te kunnen stromen naar het tweede jaar. Als basis hebben de kinderen in de eerste klas van de middelbare school het niveau 1F, daarna proberen middelbare scholen de kinderen naar hogere niveaus te brengen. Niveau 2F is het niveau wat volgens de Onderwijsinspectie nodig is om maatschappelijk te kunnen functioneren. In de eerste jaren lukt het vaak al niet om dit niveau te halen, dus is het dan ook maar de vraag of het wel lukt om voor het einde van de middelbare school nog hogere niveaus te bereiken. Er zijn meerdere oorzaken bij dit probleem, waar de aansluiting van de basisschool tot de middelbare school er ook bij hoort. Dit komt doordat er verschillende termen bij het rekenonderwijs worden gebruikt op de basisschool en de middelbare school.

Wat doen de leerkrachten?
De leerkrachten op de school kijken ook zelf wat het beste is voor de leerlingen. Sander Duijm, leerkracht van groep 7 en 8, houdt zich ook bezig met rekenen. ‘Wij als leerkrachten hebben de mogelijkheid om in de lessen te controleren of de leerlingen het goed doen. Hier kunnen wij ze dan mee helpen’, legt Sander uit. ‘We hadden vroeger een rekenmethode waarbij het elke les anders was, maar nu merken we dat we een goede structuur hebben.’ Met deze structuur worden de basisvaardigheden van rekenen van de leerlingen beter, omdat ze zo langer bezig zijn met een onderwerp. Als de leerlingen nog moeite hebben met bepaalde onderwerpen, zijn er ook nog verschillende methodes om dit toch op te lossen.  ‘We hebben ondersteuning in de les met bijvoorbeeld verlengde instructie,’ legt Sander uit. Als leerlingen het juist makkelijk vinden, krijgen ze ook extra uitdagingen.

Bekijk hieronder het interview van Jelmer de Vries met Sander Duijm, leerkracht van groep 7 en 8.

Over de auteur

Suna Akilli

Hallo, mijn naam is Suna Akilli. Ik ben student aan de school voor journalistiek in Utrecht, met een grote passie voor schrijven. Vooral onderwerpen zoals muziek en maatschappelijke thema's interesseren mij, maar met mijn nieuwsgierigheid kan ik mij interesseren in elk onderwerp! Naast schrijven ben ik veel bezig met muziek maken en gedichten schrijven. Met een creatief hintje vorm ik verhalen die voor iedereen leesbaar zijn.