Utrecht Noord

Moskee Anwar-E-Qoeba maakt zich klaar voor de Ramadan

Beeld: Pexels

Met de Ramadan voor de deur zijn de gelovigen van Moskee Anwar-E-Qoeba in Utrecht Noord druk bezig met het klaarzetten van alle faciliteiten en het organiseren van activiteiten om deze heilige maand op een gepaste manier te vieren. Imam Ali el-Mansouri spreekt met een grote glimlach: ‘De Ramadan is een tijd van bezinning en solidariteit, we willen ervoor zorgen dat de moskee een gastvrije en sfeervolle plek is waar iedereen zich welkom voelt om samen te komen en de heilige maand te ervaren.’

De Ramadan, een belangrijke maand in de islamitische kalender, staat voor de deur. Daarom zijn moskeeën overal ter wereld bezig met het treffen van voorbereidingen om de gelovigen een optimale ervaring te bieden tijdens deze periode van vasten en spiritualiteit, zo ook in Utrecht Noord. Binnen in Moskee Anwar-E-Qoeba heerst een sfeer van toewijding en drukte. Vrijwilligers zijn bezig met het schoonmaken van de gebedsruimte, terwijl anderen druk zijn met het klaarzetten van tafels en stoelen voor de iftarmaaltijden, die dagelijks plaats vinden na zonsondergang.

Imam Ali el-Mansouri, de geestelijk leider van de moskee, vindt de Ramadan een hectische periode maar geeft aan niet te kunnen wachten totdat het echt zal beginnen: ’De Ramadan is een speciale tijd voor onze gemeenschap, waarin we ons richten op spiritualiteit, naastenliefde en zelfreflectie. We zijn hier in Moskee Anwar-E-Qoeba hard aan het werk om ervoor te zorgen dat alle gelovigen een inspirerende en zinvolle Ramadan kunnen ervaren. Het is even werken maar we krijgen er veel voor terug.’

Terwijl de imam spreekt, wordt er achter hem druk overlegd over de indeling van de gebedsruimte en de logistiek rondom de iftarmaaltijden. Wat opvalt is de gemeenschapszin en het gevoel van saamhorigheid onder iedereen. Mensen van alle leeftijden en achtergronden werken zij aan zij om ervoor te zorgen dat de moskee klaar is om de Ramadan te vieren.

In een hoek van de moskee zijn enkele vrijwilligers druk bezig met het inpakken van voedselpakketten die tijdens de Ramadan worden uitgedeeld aan minderbedeelden in de buurt. De dadels, couscous, verschillende groenten en niet te vergeten de baklava worden netjes gesorteerd en verpakt. Dit initiatief wordt breed gesteund door de moskeegemeenschap; het is een manier om liefdadigheid en solidariteit te tonen tijdens deze heilige maand.

Sara Ahmed, een van de vrijwilligers, is druk bezig met inpakken, maar doet dit maar al te graag: ‘Als vrijwilliger hier in Moskee Anwar-E-Qoeba voel ik mij vereerd om deel uit te maken van deze gemeenschap. Samen werken we aan het verzorgen van onze medemensen en willen we dat niemand tijdens de Ramadan honger lijdt. Ook dat is onze taak, we willen iedereen erbij betrekken.’ Sara wordt onderbroken met de vraag waar de rest van de dadels zijn, ze staat op en gaat snel de voorraad aanvullen.

Met de Ramadan voor de deur worden de laatste details afgerond en begint alles steeds meer op zijn plek te komen. De moskee loopt langzaam leeg en de vrijwilligers zetten de laatste puntjes nog op de i. Tafels worden nog wat verschoven zodat alles er perfect uitziet. Nog een paar dagen en dan is het zo ver.

Ali el-Mansouri spreekt als laatste nog zijn dank uit naar alle vrijwilligers: ‘Moge de sfeer van solidariteit die onze gemeenschap kenmerkt, ons leiden naar een maand van zegeningen en verlichting. Laten we samen streven naar een Ramadan waarin geen enkele ziel honger lijdt, waar liefdadigheid bloeit en waar onze harten gevuld zijn met vrede en vreugde.’

Femke Vogels

Mijn naam is Femke Vogels en ik ben al een tijdje bezig binnen de journalistiek en de media! In 2023 heb ik de mbo-opleiding media en communicatie afgerond aan het Nimeto in Utrecht. In deze jaren heb ik veel ervaring op mogen doen in de media. Ik heb mijn kennis en ervaringen kunnen verbreden in het schrijven van teksten, het schrijven van onderzoeken en merkanalyses. Ook heb ik veel in de praktijkgerichte onderdelen gedaan m.b.t. het maken van video's en de verschillende kanten van fotografie. Ik heb door de jaren heen met stages en school maar ook hierbuiten vele mooie opdrachten mogen maken. Hiervan zijn er ook opdrachten gepubliceerd door de opdrachtgever(s). Sommige onderdelen zijn intern gedeeld of in de plaatselijke krant en andere op bekendere websites zoals het Brabants dagblad en Funda. Door de jaren heen heb ik dan ook mijn journalistieke eigenschappen flink ontwikkeld. Zo merk ik dat ik een creatief en gedreven persoon ben die graag voor een opdracht gaat en het dan ook tot het laatste goed wil doen en wil afmaken. Communicatief ben ik ook sterk en werk ik graag samen met mede studenten of collega's. Kortom; ik heb al veel ervaring maar er is altijd ruimte voor meer kennis en praktijk waarin ik nog meer kom te weten, kan doen en durf te doen. Ik hoop dit allen te kunnen bereiken in mijn eerste jaren als beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht en jullie zo met mijn artikelen kan informeren en amuseren.