Utrecht Noord

‘Voor mijn huisbaas is het voordeliger om mij uit mijn studentenhuis te zetten,’

Noortje Meijer (20) woont in Zuilen en wordt, samen met 7 huisgenoten, uit haar studentenwoning gezet. De reden hiervoor is de invoering van nieuwe regels van het woningwaarderingsstelsel, een wettelijk kader waarmee de kwaliteit van huurwoningen wordt bepaald aan de hand van punten, die hun huurprijs bepalen. Deze nieuwe wetten gaan in juli 2024 van kracht. Door dit stelsel mogen huisbazen niet langer zelf de huurprijs bepalen, wat in hun nadeel kan werken. Voor de verhuurder van Meijer betekent dit dat hij minder huur mag vragen en daardoor weinig tot geen winst zou gaan maken. Daarom is hij van plan het huis te verkopen en Noortje met haar huisgenoten eruit te zetten.

Hoe ervaar je steun van je huisbaas?
“Er is weinig sprake van steun; mijn huisbaas is alleen maar bezig met geld. Hij is een ongelofelijke eikel, een huisjesmelker. Hij buit mensen uit die nergens anders kunnen wonen. Mijn huisbaas heeft 10 huizen waar zo’n 60 studenten wonen. Hij houdt ook wel van een huurverhoging; elk half jaar kreeg ik een mailtje dat ik een paar procent meer moest gaan betalen. Het is vervelend hoeveel macht hij heeft. Bij ons kennismakingsgesprek heeft hij gezegd: ‘Als jij naar de huurbescherming gaat, zijn wij geen vrienden meer,’ dat zijn dingen die je niet kunt maken. Ik dacht dat ik uit huis zou worden gezet als ik naar de huurbescherming zou gaan. Toen ik begon met studeren, wilde ik zo graag een kamer dat ik ermee akkoord ging.”

Kan je zomaar uit je huis worden gezet?
“De huisbaas wil ons eruit hebben, dus hij zou alles doen om dat voor elkaar te krijgen. Echter blijkt dat hij dat helemaal niet kan afdwingen; hij kan ons er niet uitzetten totdat we er vrijwillig uitgaan. De verhuurder heeft pas recht op uitzetting onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld als hij er zelf wil gaan wonen of als het huis wordt gesloopt. Een andere optie is dat hij ons uitkoopt voor duizenden euro’s, daarvoor ben ik zeker bereid om vrijwillig uit mijn woning te gaan.”

Wat was je reactie toen je hoorde dat je uit huis moest?
“Ik en mijn huisgenoten schrokken enorm. Ik was vlak daarvoor juist heel blij, omdat er 2 huisgenoten weggingen, kon ik naar een grotere kamer. Toen ik het contract wilde zoeken van mijn huidige kamer, zag ik ineens het slechte nieuws. In het mailtje stond dat we binnen 4 maanden weg moesten zijn. 4 maanden is zo snel, ik dacht: ‘Wat moet ik nu?’”

Wat vind je van het nieuwe puntenstelsel?
“Nu die wetten zo streng worden, schrikt dat huisjesmelkers af, dat is heel goed. Maar veel studenten staan nu wel op straat. Ik vind het goed dat er iets wordt gedaan aan het woningprobleem, starters kunnen nu een woning krijgen, wat uiteindelijk in mijn voordeel werkt. Maar ik vind het jammer dat er geen vervangende woningen voor studenten komen. Het woningtekort is namelijk een veelvoorkomend probleem; ik heb veel vrienden in Utrecht die ook in de problemen komen door deze nieuwe regels. Ik krijg er veel stress van; waar moet ik nu heen?”

Wat zijn de volgende stappen?
“Ik ben nu verder aan het zoeken met twee andere huisgenoten. Als ik iets kan vinden waar ik een onbepaald contract heb, dan wil ik dat liever dan dit. Het is een fijn idee om ergens te wonen waar je wél gewenst bent. We zijn van plan om het Juridisch Loket in te schakelen, maar eerst gaan we in gesprek met onze huisbaas. Als hij echt vervelend gaat doen, willen we dreigen met het inschakelen van het huurteam of het Juridisch Loket. Maar we willen hem eerst te vriend houden.”

Nika Kloosterman

Nika Kloosterman is 18 jaar en woont ik het dorpje genaamd Heiloo. Thuis woont ze met haar tweelingbroer, zus, ouders en haar 3 katten. Als bijbaantje werkt ze bij een private dining als keuken assistent. Ze hoopt haar sociale skills te kunnen gebruiken door journalistiek aan de hogeschool van Utrecht te studeren. Wat ze het liefst doet is reizen, en haar droom is om dat te kunnen combineren met het vak journalistiek.