Utrecht Noord

Selecteer Pagina

Een nieuw beweegplan op Utrechtse scholen tegen tekort aan beweging kinderen 

Een nieuw beweegplan op Utrechtse scholen tegen tekort aan beweging kinderen 

In gemeente Utrecht bewegen bijna de helft van de kinderen te weinig, vooral die uit gezinnen met een lager inkomen komen. Dit komt vooral door de digitale wereld. Om ervoor te zorgen dat kinderen meer gaan bewegen heeft de gemeente een beweegprogramma voor scholen ingevoerd. Dit programma heeft als doel kinderen gedurende de dag meer in beweging te krijgen.  

Dit nieuwe beweegplan is vooral gefocust op kinderen in het basisonderwijs, waar overgewicht en obesitas vaker voorkomen. Door meer beweging op school worden niet alleen de gezondheidsrisico’s verminderd, maar ook de concentratie en het leerproces van de kinderen verbeterd. Het beweegprogramma omvat verschillende activiteiten zoals bewegend memory, ritmes klappen en dansen in spiegelbeeld. In samenwerking met SportUtrecht, scholen en leerkrachten zal het programma worden ingevoerd op zeven basisscholen waar extra ondersteuning nodig is. SportUtrecht verteld dat ze een op maat gemaakt plan hebben gemaakt, zodat de scholen na een jaar zelfstandig kunnen doorgaan. Naast het beweegprogramma wordt er ook gewerkt aan een gezonde schoolomgeving, waaronder gevarieerd en gezond eten in kantines en het verbeteren van de algehele levensstijl van de kinderen. De scholen zijn tot nu toe erg tevreden met het programma. 

Op de St. Jan de Doperschool hebben ze het nieuwe plan ingevoerd. Juf Maya verteld hoe het programma in elkaar zit op hun school. Ze verteld dat het beweegprogramma gefocust is op veel bewegen op school: “Dat doen we door energizers, gymlessen, yogalessen en heel veel leuke beweegactiviteiten op het schoolplein.” Ze verteld ook dat beweging heel belangrijk is voor kinderen zodat ze zich beter kunnen concentreren na het uitlaten van energie tijdens het buitenspelen. Maya zegt dat ze verschil merkt bij de kinderen: “Kinderen ervaren het leren en het werken als plezierig, omdat er tussendoor leuke dingen gedaan worden.” Ook kunnen de kinderen zelf bepalen wat voor beweging ze willen doen. Maya verteld dat ze tot nu toe erg tevreden zijn met het programma.  

De kinderen zelf zijn ook erg tevreden met het nieuwe beweegplan. Bas, een leerling van de school, zegt: “Ik vind het nieuwe beweegplan echt fijn. We krijgen nu meer kansen om te bewegen tussen de lessen door, zoals korte pauzes om te rennen of springen. Het helpt me om even mijn energie kwijt te kunnen en daarna weer beter te kunnen concentreren.” Een andere leerling, Anna, verteld dat ze een verschil merkt: “Ik merk echt een verschil sinds het beweegplan is ingevoerd. Ik kan me beter focussen op mijn werk. Het is leuk om buiten te spelen en daarna weer fris aan de slag te gaan.” Ook de ouders zijn positief over dit plan. De moeder van Anna, Jet, verteld dat haar kind energieker thuiskomt van school: “Als ze thuiskomt is ze nu veel vrolijker. Ook vertelt ze veel verhalen over het buitenspelen met een brede glimlach.”  

Het nieuwe beweegplan wordt dus erg positief ervaren door scholen, leerlingen en ouders. Door meer beweging in de schooldag in te voeren, worden niet alleen de gezondheid en het welzijn van de kinderen bevorderd, maar ook hun leerprestaties en concentratie verbeterd. 

Over de auteur

Dagmar van Hoogstraten

Dagmar van Hoogstraten (2006) is een journaliste in opleiding en schrijft bij SVJ Media. Ze is geboren en getogen in Den Haag en ze studeert nu in Utrecht. Op dit moment werkt ze bij de ijssalon. In haar vrije tijd spreekt ze vaak af met vriendinnen en speelt ze hockey. Ze is een nieuwsgierig, kritisch, gepassioneerd, gezellig, gemotiveerd en sociaal persoon. Ze houdt ervan om voor rechtvaardiging te zorgen. Later zou ze graag bij de radio of televisie willen werken.