Utrecht Noord

Utrechtse muziekscène door het oog van een muziekliefhebber

Dana Langelaar

In de bruisende stad Utrecht is de muziekscene zelf een levendige en diverse wereld. Met podia als TivoliVredenburg die het hart van muziekliefhebbers sneller doen kloppen, biedt de stad een rijke ervaring voor diegenen die zich graag onderdompelen in de klanken van verschillende genres. Ter ere van de nationale dag van de muziek deelt muziekliefhebber Dana Langelaar(20), wonend in Overvecht, haar ervaring met muziek in Utrecht.

Kun je vertellen over je ervaringen met de muziekscène in Utrecht? Wat maakt deze stad uniek op het gebied van muziek?

”In Utrecht zit natuurlijk TivoliVredenburg & dat maakt het uniek, omdat het een heel groot gebouw is waar allerlei zalen zijn & ook verschillende artiesten spelen. Verder zijn er in Utrecht ook wel eens straatmuzikanten en veel clubs waar er muziek wordt gedraaid.”

Welke specifieke locaties of evenementen in Utrecht zou je aanbevelen voor muziekliefhebbers?

”Sowieso TivoliVredenburg, omdat hier bijna iedere dag ook wat te doen is! Ze hebben ook verschillende zalen & ook park 9 op de vrijdagavond, waar er muziek wordt gedraaid en je spelletjes kan spelen.”

Wat zijn volgens jou de kenmerken die de muziekscene in Utrecht definiëren? Zijn er specifieke genres of subculturen die opvallen?

”Naar mijn mening is er heel veel Pop, maar ook muziek voor de wat ouderen mensen. Dus eigenlijk is het heel verschillend.”

Met welke muziekgenre of nummer zou jij je wijk omschrijven?

”Heel lastig. Ik denk zelf dat er heel veel verschillende soorten muziek stylen zijn, omdat er ook veel soorten mensen in Overvecht wonen.”

Hoe heeft de muziekscène in Utrecht jouw eigen muzikale ontwikkeling beïnvloed? Zijn er bepaalde artiesten of bands uit deze regio die je inspireren?

”Er is een opkomende artiest die ik heb ontdekt via TikTok. Hij woont ook in Utrecht en hij speelt wel regelmatig in Utrecht, dus daar ga ik af en toe ook wel eens langs.”

Welke rol spelen lokale podia en muziekclubs volgens jou in het ondersteunen van opkomend talent en het creëren van een levendige muziekscene?

”Wat ik van TivoliVredenburg weet, is dat ze avonden hebben waarbij opkomend talent en kleine artiesten in de grote hal spelen.”

Hoe ervaar je de diversiteit binnen de muziekscène in Utrecht? Worden verschillende genres en culturele invloeden gewaardeerd en vertegenwoordigd?

”Er is naar mijn mening wel veel verschillende genres & dit wordt ook allemaal gewaardeerd. Zo heb je bij de verschillende muziekgebouwen, ook meerdere concerten van verschillende genres.”

Zie je uitdagingen waarmee de muziekscène in Utrecht wordt geconfronteerd? Zo ja, wat zijn deze uitdagingen en hoe denk je dat ze kunnen worden aangepakt?

”Niet zo zeer, maar ik denk wel dat muziek meer mag worden gepromoot in Utrecht. Dit bijvoorbeeld doormiddel van posters, meer verschillende programma’s en ook meer straatmuzikanten.”

Hoe zie je de toekomst van de muziekscène in Utrecht? Zijn er bepaalde veranderingen of groeimogelijkheden die je graag zou willen zien?

”Ik denk wel dat er wat meer ruimte kan worden geboden voor opkomende artiesten & meer promotie over verschillende concerten.”

Shanna Vellinga

Shanna Vellinga (2000) begon op haar 16e met schrijven, door scenario’s die zij in haar hoofd had uit te schrijven en om te toveren tot een verhaal. Als kind zijnde vond Shanna het al heerlijk om met haar knuffels te spelen en hele scenario’s te spelen. Vooral scenario’s waarin er veel drama in voorkwam en dat zie je ook nog steeds terug in de verhalen die zij schrijft. Shanna voltooide haar studie Sociaal Werk op MBO niveau in 2022 en studeert nu Journalistiek aan Hogeschool Utrecht. Tijdens haar jaren op Sociaal Werk begon zij zich meer te interesseren voor psychologie en mentale gezondheid en is daar ook graag mee bezig. Ook interesseert Shanna zich in de politiek, misdaad en de hulpdiensten. Sinds 2023 heeft Shanna ook een eigen blog, waar zij graag schrijft over onder andere mentale gezondheid, het (dagelijks)leven en haar privéleven. Shanna deelt graag haar eigen ervaringen en dat is ook haar doel. Ook is Shanna een gepassioneerde fotografe en deelt zij deze foto’s graag op haar blog. Daarnaast publiceert Shanna ook boeken op Wattpad. Shanna kan zich helemaal verliezen in het schrijven en ze kan zich ook inleven in hetgeen wat zij schrijft. Schrijven en fotograferen is haar passie en ze maakt graag van haar passie haar werk.