Utrecht Noord

Huishoudens maken zich zorgen over Aardgasvrij Overvecht-Noord

Een volledig elektrisch Overvecht-Noord in 2030, dat is het doel van de Utrechtse gemeente. Veel huishoudens maken zich hier zorgen over. Deze verandering kan namelijk financiële gevolgen met zich mee brengen.

Overvecht-Noord bestaat volgens de meest recente cijfers van de gemeente Utrecht uit meer dan 8.000 woningen. De bedoeling is dat deze woningen voor 2030 van het aardgas af zijn. Het grote doel is dat de gehele stad Utrecht in 2050 aardgasvrij is. De eerste stappen worden echter in Overvecht-Noord gemaakt. De gemeente wil dit doel bereiken in samenwerking met de bedrijven: Bo-Ex, Portaal, Woonin (voorheen Mitros), Stedin en Energie-U. Als dit initiatief verloopt zoals de gemeente dit heeft gepland, zal Overvecht-Noord in 2030 dus geen aardgas meer nodig hebben om te koken en te verwarmen.

Het probleem

Overvecht in zijn geheel is een kwetsbare wijk. De gemeente kreeg in het voorjaar van 2023 dan ook zorgelijke signalen van zowel bewoners als professionele partners zoals DOCK, de buurtteams, de Armoedecoalitie en de Voedselbank. Steeds meer bewoners hebben financiële problemen. Volgens utrecht.incijfer.nl zitten meer dan 2.000 mensen in Overvecht in de bijstand, terwijl dit er 523 zijn in de binnenstad. Toch begint het plan van de gemeente in Overvecht-Noord. Volgens Charlotte Passier, raadslid en fractievoorzitter Volt, is dit omdat er veel sociale huurwoningen in Overvecht-Noord staan. Omdat deze woningen meestal eigendom zijn van woningcorporaties, kunnen de bewoners als het ware ‘gedwongen’ worden om over te stappen naar elektriciteit. Dit plan moet gefinancierd worden door de gemeente. ‘Het is de insteek van de gemeente om dit kostenneutraal te doen,’ aldus Ralph Peters (D66). Nadat de overstap is gemaakt, liggen de kosten toch bij de inwoners. Dat is het grootste probleem. ‘Bij Stichting Armoedefonds zien we dat een groot gedeelte van de mensen financieel in de problemen komt vanwege stijgende energieprijzen,’ vertelt Lotte Meerhoff, woordvoerder van Stichting Armoedefonds. ‘Hoewel elektriciteit goedkoper is dan gas, heb je er meer van nodig om bijvoorbeeld een kamer te verwarmen, en dit bedrag stapelt op.’

Bewoners

De gemeente Utrecht heeft meerdere enquêtes afgenomen om te peilen hoe de inwoners van Overvecht-Noord tegenover de overstap staan. De volgende conclusies worden getrokken in het ‘Overvecht-Noord aardgasvrij participatietraject’: Mensen die zich nog niet (veel) hebben verdiept in aardgasvrij staan hier over het algemeen positief tegenover. Mensen die zich er veel in hebben verdiept zijn een stuk kritischer. Een vrij grote groep, met name huiseigenaren, heeft twijfels over hoe duurzaam aardgasvrij is. Zij twijfelen met name over de duurzaamheid van een warmtenet. Mensen hebben gehoord dat er mogelijk subsidies komen en willen graag weten hoe dit gaat werken. Zoals eerder benoemd moet de overstap vergoed worden door de gemeente. Veel duidelijkheid hierover is er nog niet bij de inwoners en dat roept zorgen op.

Hoe nu verder?

De planning van de gemeente samen met de stappen die al zijn gemaakt en nog moeten worden gemaakt, staan uitgebreid beschreven op de website van de gemeente Utrecht. De gemeente werkt nu aan een wijkuitvoeringsplan. Hierin staan verschillende soorten details, zoals welke warmtebron de beste manier van verwarmen is, hoe en wanneer de wijk aardgasvrij wordt en wat het aardgasvrij maken betekent voor bewoners. Dit plan is nog niet gepubliceerd. De gemeente hoopt eind dit jaar de eerste aanbiedingen aan bewoners te kunnen doen om over te stappen op een schone manier van verwarmen. Als alles goed gaat, sluiten ze de eerste woningen in de wijk aan op het warmtenet.

Interview van Sterre Doff

Nijaga Terborg

Nijaga is student journalistiek in Utrecht. Ze zit op dit moment in haar eerste jaar. In haar vrije tijd speelt ze graag rugby, shopt ze en maakt ze kleding. Fashion is ook een groot gedeelte van haar leven. Haar droom is dan natuurlijk om journalistiek en fashion de combineren en hier haar baan van te maken.