Utrecht Noord

Herinrichting van Park de Watertoren: vernieuwend groen voor Overvecht

Overvecht staat op het punt om Park de Watertoren een nieuw groen jasje te geven, door middel van een herinrichting. Het doel hiervan is dat de bewoners kunnen genieten van de natuur in hun eigen buurt. De gemeente nodigt de inwoners uit om deel te nemen aan de vormgeving van de groen- en recreatievoorziening in de wijk. De dierenweide in Park de Watertoren, gelegen naast de watertoren in Overvecht, is al een lange tijd niet meer in gebruik.

Het doel van de herinrichting is om een park te creëren dat bijdraagt aan het welzijn van inwoners van de wijk Overvecht, vertelt Anneke Hopman (37), projectmanager Openbare Ruimte van de gemeente Utrecht. Zo heeft de gemeente plannen om het park nieuw leven in te blazen en te verbeteren.

Voorlopig plan
Het voorlopige plan om het park op te fleuren omvat onder andere het plaatsen van enkele zitplaatsen aan het water, speelattributen, houten loungebanken, weelderig bloeiend gras en vaste planten en struiken voor een kleurrijkere uitstraling. Ook worden de oevers vrijgemaakt, zodat er een wandelpad kan komen en mensen bij het water kunnen zitten. Hopman zegt dat het doel van de herinrichting is om de leefomgeving van de bewoners te bevorderen, “Mensen houden ervan om in het groen te zijn dus dat gaat hand in hand”. Het streven is dat het park een plek wordt om elkaar te ontmoeten en daardoor uitnodigt om te bewegen, vertelt Hopman.

Input van bewoner
Bewoners van Overvecht konden langskomen om vragen te stellen en ideeën te delen, zowel Anna (60), bewoner van Overvecht. Ze woont naast het Park de Watertoren en deelt haar ideeën met de gemeenteleden. Ze vindt het zeer belangrijk dat het groen van het park goed is onderhouden, elke dag wandelt ze door het park. “Het is echt een luxe om zo’n groot stuk groen tot je beschikking te hebben”, vindt Anna. Ze geeft aan het belangrijk te vinden dat de hekken van de voormalige dierenweide worden verwijderd, er meer wandelroutes komen en dat de oevers toegankelijker worden gemaakt. Anna vertelt dat “het park uitnodigt om naar buiten te gaan, er is een gemeenschapsgevoel, zonder dat je met elkaar moet interacteren.” Ze denkt dat als het park is verbeterd er nog meer mensen op af zullen komen, “het plezier dat wij hebben in dit park, kan alleen maar groter worden”, zegt Anna enthousiast.

Achterstallig onderhoud door voormalige dierenweide
In het park is sprake van veel achterstallig onderhoud te zien als gevolg van het stopzetten van de dierenweide, vertelt Hopman. Het Facebook-account dierenweide de Watertoren zegt eind september 2021, “Met pijn in hun hart”, de reden van het stopzetten. Dat is doordat het bestuur enkele belangrijke leden heeft zien vertrekken zonder vervanging te kunnen vinden. Dat resulteerde in een tekort aan vrijwilligers om voor de dieren te zorgen. “Het gebrek aan continuïteit in vrijwilligerswerk en het ontbreken van financiële middelen voor betaalde krachten hebben het bestaan van de dierenweide onmogelijk gemaakt,” vermeld het Facebook-account. Ook werd er in de toekomst een verminderd budget verwacht waardoor de weide genoodzaakt werd om alternatieve financieringsbronnen aan te boren, buiten de gemeente. De hekken waar de dieren achter stonden, staan er nog. Het plan is om de hekken te verwijderen, om meer ruimte te creëren, zodat wandelaars daar gebruik van kunnen maken.

Hopman vertelt dat Utrecht veel bezig is met de vergroening van de stad en dat de gemeente met dit beleid daarop inhaakt. Zo vertelt ze dat er een omgeving visie voor Overvecht in de maak is waarin veel plannen worden opgenomen, “Overvecht heeft echt heel veel aandacht voor het groen van de gemeente Utrecht.”

Nika Kloosterman

Nika Kloosterman is 18 jaar en woont ik het dorpje genaamd Heiloo. Thuis woont ze met haar tweelingbroer, zus, ouders en haar 3 katten. Als bijbaantje werkt ze bij een private dining als keuken assistent. Ze hoopt haar sociale skills te kunnen gebruiken door journalistiek aan de hogeschool van Utrecht te studeren. Wat ze het liefst doet is reizen, en haar droom is om dat te kunnen combineren met het vak journalistiek.