Utrecht Noord

Selecteer Pagina

Overvecht is de minst hoogopgeleide wijk in Utrecht

Overvecht is de minst hoogopgeleide wijk in Utrecht

In de wijk Overvecht is er sprake van een opvallende educatieve achterstand in vergelijking met andere wijken in de gemeente Utrecht. Uit een dataset van het CBS blijkt dat de wijk Overvecht in Utrecht significant achterloopt op het gebied van hoog onderwijsniveau vergeleken met andere wijken in de gemeente.  

Om deze kwestie beter te begrijpen, hebben we gesproken met Mohamed Saiah, voormalig gemeenteraadslid van Utrecht met expertise in onderwijszaken. Volgens Saiah kunnen de achterblijvende onderwijsprestaties in Overvecht worden toegeschreven aan een samenspel van factoren, waaronder socio-economische achtergrond, culturele diversiteit en gebrek aan toegang tot kwalitatief hoogstaand onderwijs. Hiernaast spreek ik ook de Overvechtse student, Fatima Albasher over haar ervaringen in de wijk. 

Impact van Sociale Achtergrond op Onderwijs 

Deze achterstand roept vragen op over de mogelijke oorzaken en hoe deze de onderwijsprestaties beïnvloeden. Met een portefeuille in onderwijs biedt gemeenteraadslid Mohamed Saiah voormalig, zijn kennis en inzichten bij deze kwestie.  

Saiah benadrukt dat de samenstelling van de bevolking in Overvecht direct van invloed is op het onderwijsniveau. Hij wijst erop dat kinderen die opgroeien in een omgeving met weinig hoogopgeleide rolmodellen, een verhoogd risico lopen op een taalachterstand en verminderde kansen. ‘Dit geldt niet alleen voor migrantengezinnen maar voor alle kinderen uit lage sociaal-economische klassen.’ 

Samenstelling van de Wijk 

De historische opbouw van Overvecht laat zien dat het een wijk is die van oudsher gekenmerkt wordt door een overwicht aan sociale huurwoningen. Saiah legt uit dat deze selectieve inrichting van de wijk al vanaf het begin heeft bijgedragen aan de concentratie van mensen met lage sociaal-economische achtergronden. ’Het merendeel van de bewoners in Overvecht behoort tot de arbeidersklasse, wat resulteert in een overwegend laag percentage hoogopgeleiden. ‘Als je het hebt over 75% sociale huur, dan moet je al denken aan dat dat mensen zijn die binnen die groep vallen. En dat zijn de arbeiders, dat zijn de mensen die sowieso niet heel veel verdienen.’, vertelt hij.  

Om een beter inzicht te krijgen in de ervaringen van de regionale bevolking, hebben we gesproken met Fatima Albasher, een 18-jarige Soedanese student uit Overvecht. Ze deelt haar persoonlijke ervaringen en benadrukt de uitdagingen waarmee jongeren in Overvecht worden geconfronteerd bij het nastreven van hoger onderwijs. ‘Het ontbreekt vaak aan rolmodellen en ondersteunende structuren binnen onze gemeenschap,’ merkt Fatima op. ‘Veel jongeren hebben niet de middelen of de juiste begeleiding om hun educatieve doelen te bereiken.’

Rol van Onderwijsinstellingen 

Hoewel de scholen in Overvecht zich inzetten voor hun leerlingen, worden ze geconfronteerd met unieke uitdagingen. De focus ligt vaak op het bijbrengen van basisvaardigheden vanwege de achterstand waarmee veel leerlingen starten. Hierbij vertelt hij nog: ‘Je hebt zoveel ballen die je op moet houden… dat zo’n onderwijsinstelling… ook meteen een maatschappelijke organisatie wordt… die echt van alles moet regelen.’ 

 

Over de auteur