Utrecht Noord

Iftar bij club Hercules: ‘’Dat zorgt altijd wel voor een beetje saamhorigheid’’

@Wouter Heesen De nieuwe hoofdtrainer Younes el Yandouzi bij Hercules

Van zondag 10 maart tot en met dinsdag 9 april is de Ramadan, waarbij moslims een maand lang vasten en alleen mogen eten en drinken tussen zonsondergang en zonsopkomst. Op donderdag 28 maart is er bij voetbalclub Hercules een iftar georganiseerd. Tijdens de iftar mogen moslims weer eten en drinken, de iftar vindt dus plaats als de zon onder is. Younes el Yandouzi, hoofdtrainer bij Hercules, doet zelf mee aan de Ramadan en vertelt meer over de georganiseerde iftar.

Wat was er vandaag te doen bij voetbalclub Hercules?
”We hebben vanavond een Iftar georganiseerd hier bij Hercules. Een Iftar is eigenlijk de maaltijd om het vasten te verbreken tijdens de maand Ramadan, waarbij mensen van zonsopgang tot zonsondergang niet eten, niet drinken en dan samenkomen om gezellig het vasten te verbreken.”

Hoe is het organiseren van de tweede iftar gegaan?
”Super goed, vorig jaar was even inkomen. Het was de eerste keer, het was ook vrij afhoog geregeld en heel last-minute ook. We merkten toen al, dit gaat wel leven, laten we volgend jaar hier iets meer de tijd voor nemen en leren van de kinderziektes van vorig jaar. Vanavond zijn we met 70 deelnemers, waarbij we een stop hebben gezet op de aanmeldingen, omdat er eigenlijk nog meer wilden komen.”

Was het de bedoeling dat iedereen mee zou vasten?
”We hebben aangegeven dat het leuk is als je mee vast, maar dat is helemaal niet noodzakelijk. Zeker als je het niet gewend bent en je moet in een keer een dag vasten. Er zijn jongens die met toetsen en met werk zitten vandaag, dan snap ik heel goed dat ze dat niet doen. Toch zijn er best wel veel die een dagje mee hebben gedaan en die hebben toch een beetje kunnen ervaren wat veel van hun teamgenoten, of in dit geval hun trainer, heel de maand meemaken, hoe dat dan voelt en hoe zo’n dag dan verloopt.”

Draagt de georganiseerde iftar bij aan het teamgevoel?
”Ja absoluut, zeker als je ook ziet vandaag hoe dat gaat aan tafel. Gezellig verschillende teams bij elkaar aan tafel, die met elkaar in gesprek zijn en een beetje lachen. Dat zorgt altijd wel voor een beetje saamhorigheid. We gaan het morgen opnieuw doen met de onder 21 alleen, als teamuitje. We organiseren van alles om dat teamgevoel ook te versterken.”

Bekijk hier de videoreportage van Berend Ahsmann.

Lieke Queens

Nieuwsgierig, enthousiast en flexibel. Sinds september studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Door mijn nieuwsgierigheid, enthousiasme en flexibiliteit kan ik niet wachten om dit werkveld te gaan verkennen. Ook ben ik benieuwd naar de verhalen die te ontdekken zijn in Woerden. Naast beginnend journalist ben ik werkzaam als content marketing creator bij het bedrijf Etrias. Hier ben ik in mijn tussenjaar dagelijks bezig geweest met de Nederlandse taal en het bereiken van mensen. Het goed contact leggen met mensen kwam afgelopen jaar ook naar boven tijdens mijn reis naar Australië. Tijdens het backpacken heb ik kennis gemaakt met verschillende culturen, contact gelegd met veel mensen en mooie ervaringen opgedaan. Nu kijk ik uit naar het werk als journalist.