Utrecht Noord

Sociaal tuinieren draagt steentje bij aan vergroening Overvecht

Afgelopen zaterdagochtend waren de vrijwilligers van het project ‘sociaal tuinieren’ al druk in de weer om alle plantjes en tuingereedschap klaar te zetten voor gebruik. Bij binnenkomst staan de picknicktafels al klaar en hangen er kleurrijke slingers.  Deze bijeenkomst vond plaats in de stadstuin de Klopvaart in de wijk Overvecht te Utrecht.

De vrijwilligers verzamelen zich om 9:15 bij de stadstuin van de Klopvaart. Bij binnenkomst wordt iedereen verwelkomt door directeur Alex van Pelt en projectcoördinator Jose van Wijk. José (54) neemt met ons allemaal even de dag door en vertelt wat ons te wachten staat. ‘Er gaat een groepje naar twee mannen toe en een hond. Die tuin moet hard worden aangepakt, want er ligt overal hondenpoep en veel onkruid.’ José werkt nu vier jaar bij present Utrecht. Zij is samen met Alex (47) het project ‘sociaal tuinieren’ begonnen. José vertelt dat zij via hulpverleners in Overvecht regelmatig klachten kregen over tuinen die verwaarloosd waren en voor overlast zorgden. Alex en José wilde voor dit probleem graag een oplossing vinden en kwamen zo op het idee een project voor Overvecht te starten wat ze ‘sociaal tuinieren; noemden.

Overvecht staat bekend als een ‘probleemwijk’ met veel kwetsbare bewoners die moeilijk kunnen rondkomen en gebukt gaan onder gezondheidsproblemen. ‘Hierdoor worden tuinen ook vaak verwaarloosd, mensen kunnen het gewoon niet meer’, aldus José. Over het algemeen worden tuinen in stedelijke gebieden vaker betegeld dan in landelijke gebieden. Dit kan verschillende redenen hebben, waaronder gemak in onderhoud, esthetische voorkeuren en ruimtebeperkingen. In gebieden zoals Overvecht, een dichtbevolkte woonwijk, is een aanzienlijk deel van de huistuinen betegeld. Dit kan leiden tot problemen zoals verminderde biodiversiteit, waterafvoerproblemen en hitte-eilandeffecten. Daarom zijn initiatieven om tuinen te vergroenen, zoals ‘sociaal tuinieren’ om de mensen te helpen deze problemen te verkleinen.

Het project sociaal tuinieren is niet beschikbaar voor iedereen in de wijk. Een aantal voorwaarden gelden om in aanmerking te komen en om mee te mogen doen met het project. Er zijn drie zaken waarnaar wordt gekeken: er is geen sprake van een netwerk, dus niemand anders kan hun tuin op orde maken, er is geen geld, wat betekent dat er geen planten kunnen worden gekocht of iemand kan worden ingehuurd die de tuin voor hen bijhoudt en tenslotte kan het zijn dat mensen lichamelijk of psychisch niet in orde zijn, waardoor zij niet naar buiten kunnen.

Met sociaal tuinieren zorgen de vrijwilligers voor een opgeruimde en verzorgde tuin. Er is ook een sociaal aspect aan het project. ‘De mensen waar wij komen, hebben vaak geen sociale kring dus is het erg prettig als de vrijwilligers een praatje met hen maken en misschien wel een kopje koffiedrinken’, aldus José.

CDA-raadslid Jantine Zwinkels (34) helpt vandaag ook een handje met het tuinieren in de tuinen. Zij vindt het belangrijk om betrokken te zijn en nauw contact te hebben met de bewoners in de wijk Overvecht. ‘Ik vind het belangrijk om te zien wat voor problemen er spelen in de wijk’, aldus Jantine.  Zij is begonnen met de oude plantjes uit de bakken te halen en de paarse violen ervoor in de plaatst te plaatsen.

Richard (59) kan niet meer voor zichzelf en zijn broer zorgen. Zij leven in een huis vol schimmel en moeten daarom ook het huis betreden met mondkapjes op. In het huis is een lieve boldercollie aanwezig, Cora. Met vol passie laat Ricard een boek zien met al zijn honden erin en hij laat met volle trots zijn cd-verzameling zien. ‘Zo’n 5000 cd’s’, aldus Richard. Richard vertelt hoe fijn hij het vindt dat het team van sociaal tuinieren zijn tuin komt opknappen.

Tijdens de lunch als iedereen is voorzien van een kopje soep en een broodje, wordt besproken in welke tuinen de vrijwilligers terecht zijn gekomen en wat er nog allemaal gedaan moet worden. José komt tijdens de lunch nog even langs om een goede tip te geven om een opgeruimde tuin te hebben, ‘doe iedere dag één spriet dan heb je dan 30 dagen, 30 sprieten.’