Utrecht Noord

Struikroven probeert planten van Woongemeenschap Buurland te redden met behulp van buurtbewoners

Kruiwagen met planten van struikrovers

Om 10 uur op zondag 8 oktober staan de struikrovers klaar met hun tuinhandschoenen aan. Woongemeenschap Buurland zal binnenkort gesloopt worden. Om te zorgen dat alleen de huizen en niet ook de planten van het huizenblok verloren zullen gaan, hebben Struikroven en Woonin een struikroofdag georganiseerd.

Struikroven is het verplaatsen van planten naar andere tuinen. Op deze struikroofdag komen buurtbewoners langs de binnenkort gesloopte tuinen om planten een tweede leven te geven. Tussen het gras is buurvrouw en struikrover Maaike Wijma een plantje aan het uitgraven. ‘Het is een soort van schatzoeken, of je nog wat leuks kan ontdekken wat iemand anders misschien over het hoofd heeft gezien.’ Na een uur zijn er al veel gaten ontstaan waar mensen een plant hebben weten te scoren. Daarnaast zijn er veel lintjes aan planten gehangen om voor later te reserveren en is er een graafmachine bezig om een boom uit te graven. Mensen nemen hun planten ondertussen in allerlei verschillende tassen en karren mee.

Buurtgevoel

Terwijl allemaal verschillende soorten mensen van jong en oud aanwezig zijn om het groen te redden raken zij ook in gesprek over van alles, van plantadvies tot parkeerplekken. Sacha van Keulen, bewoner van Buurland, geeft veel om Buurland en heeft contact opgezocht met Stichting Struikroven. ‘Ik maakte me al een tijdje zorgen over wat er met het groen ging gebeuren, en toen zei ik in de buurtgroep: hé zullen we een team redt het groen doen? Mijn hart zit er heel erg in. Toen ik hier zelf kwam wonen kwam ik al in zo’n heel fijn netwerk van buren, maar over de jaren is dat heel erg gegroeid. We hebben een whatsapp groep waar constant dingen in worden gevraagd zoals: heeft iemand een ei, ik heb dat nodig, kan ik een auto lenen. Dus er is gewoon een community ontstaan. Ik denk dat het ook heel erg door de tuinen komt want we hadden gisteravond ook een vuurtje en dan haakt iedereen aan. We zorgen ook voor elkaar, dit is een hele moeilijke tijd met het verhuizen. Dus dan geef je elkaar ook emotionele steun. Het is echt bizar wat voor supportsysteem we hebben gecreëerd.’

Verhuizing

‘Ik vind het fascinerend om hier te komen, waar je nooit komt, dat je ziet wat een wereld hier achter de gevel schuil gaat’ ,vertelt Maaike. In het gangpad zijn mensen niet alleen bezig met het struikroven, ook de verhuizingen zijn aan de gang. Aangezien de bewoners hier tot donderdag kunnen blijven wonen. Mensen tillen niet alleen boompjes weg, maar ook meubilair.

Organisatie

‘Met struikroven kijken we eigenlijk door het hele land heen bij plekken waar gesloopt zal worden of we kunnen struikroven. We hoorden op een gegeven moment van meerdere bronnen dat hier gesloopt zou worden en dat hier heel veel groen staat, dus toen we daarvan hoorden dachten we: hier moet ook gestruikroofd worden.’ Dit vertelt Britt Louter van Stichting Struikroven terwijl ze om zich heen wijst.

Skarin Eijlander, sociaalprojectleider van Woonin :‘Ik vind het een hele sympathieke actie. De bewoners voelen zich zelf ook heel verantwoordelijk voor het groen. Ik loop nu voor het eerst langs, de mensen zijn al bezig, maar ik zie allemaal mensen langskomen met boompjes en grote struiken dus ik dacht: Wauw er is actie! Maar ik hoop eerlijk gezegd nog wel dat er veel meer mensen komen, hoe meer groen wordt gered hoe beter.’

Verslaggever Nomi Mulder gaat in gesprek met organisatoren op locatie.

Lisa Zoomers

Lisa Zoomers (2006), heeft altijd al van verhalen gehouden. Ze was als kind altijd erg nieuwsgierig en had dan ook vaak het gevoel dat zij een 'domme' vraag stelde. Lisa heeft vorig jaar haar havo afgerond in Rotterdam. Sinds 2023 studeert zij in Utrecht aan de School van Journalistiek. Ondanks dat Lisa het liefst aan vijf verschillende studies was begonnen leek Journalistiek haar de beste keus, aangezien zij door mensen te interviewen over veel verschillende onderwerpen leert proeft ze toch van verschillende beroepen.