Utrecht Oost

Soedanees echtpaar wint Beste Nieuwkomer Spotlight Award in Categorie ‘Food’

Hier staan Abdel en Ranya met de prijs van Beste Nieuwkomer Spotlight Award in hun handen.

RIJNSWEERD – In de wijk Rijnsweerd in Utrecht heeft Napata, het enige Soedanese restaurant in Nederland,  de Beste Nieuwkomer Spotlight Award 2024 gewonnen in de categorie ‘Food’. Echtpaar Abdel en Ranya wonnen de prijs op basis van hun originaliteit en vanwege hun sterke achterban, die massaal op hun hadden gestemd. Het succes van Napata toont de mogelijkheden van Nederland als gastland en geeft hoop op de toekomst.

De winst van de Beste Nieuwkomer Award voelt voor Abdel en Ranya dan ook als een bekroning op hun harde werk om als vluchteling in Nederland een bestaan op te bouwen. ‘Het is een ongelofelijke verassing voor ons om de Beste Nieuwkomer Award te winnen’ begint Abdel. ‘Voor ons is het ook een soort van erkenning voor onze inzet, inspanningen en bijdrage als nieuwkomers in Nederland’.

Na de overwinning ontvingen Abdel en Ranya tal van positieve reacties en bleek de loyale achterban de doorslag te hebben gegeven voor de overwinning. ‘Alle vrienden en mensen die wij kennen hebben op ons gestemd en ook mensen in hun omgeving en gemeenschap hebben op ons hebben gestemd’, aldus Ranya.

Tien jaar geleden kwamen Abdel en Ranya naar Nederland in de hoop een beter bestaan op te bouwen. De politieke onrust in Soedan en de onstabiliteit die daaruit volgde, was voor het stel reden om hun toevlucht te zoeken in een veiliger land, zoals Nederland. Abdel, die in Soedan werkzaam was als journalist, kon zijn beroep niet meer in vrijheid uitoefenen en besloot met zijn vrouw het land van herkomst te verlaten.

Eenmaal gevestigd in Nederland kreeg het stel de wens om de Soedanese cultuur voort te zetten in het gastland. Daarom openden Abdel en Ranya, na vele jaren voorbereiding, vijftien maanden geleden het enige Soedanese restaurant in Nederland met als doel de Nederlanders kennis te laten maken met de keuken van Soedan. Vernoemd naar de Nubische stad aan de Nijl werd restaurant ‘Napata’ geboren met de Soedanese gerechten en de Afrikaanse stijl als belangrijkste speerpunten.

Toekomstdroom

Toch zijn Abdel en Ranya nog niet klaar met dromen en spreken zij hun wens uit om Soedanese keuken in de toekomst verder te verspreiden. ‘Wij hebben een Soedanese gemeenschap in Nederland en in andere Europese landen’, vertelt Abdel. ‘Maar in Nederland hadden wij helaas geen één Soedanees restaurant.’ Nu de eerste stap is gezet, durft het koppel nu ook groter te dromen. ‘Het is een grote droom om niet alleen in Nederland, maar ook in heel Europa een ‘afdeling’ te hebben’, aldus Ranya.

Hoewel Abdel en Ranya een lange weg achter te rug hebben gehad, toont het echtpaar aan dat succes boeken in een gastland als Nederland mogelijk moet zijn. Restaurant Napata dient ook als een voorbeeld van de multiculturele samenleving van Nederland, waar men op nationale schaal zo naar verlangt. In een tijd waarin het migratievraagstuk onder druk staat, laat het verhaal Abdel en Ranya ons zien dat de sleutel tot eenwording in de toekomst juist tot stand komt bij het op een respectvolle omgaan met onze culturele verschillen.

Robin Qasem

Robin Qasem (2001) geboren en getogen in Rotterdam, is een beginnend student aan de bacheloropleiding journalistiek in Utrecht. Gedreven door zijn liefde voor waarheid, poogt Robin het achterliggende verhaal te vinden en de stemmen te laten horen die vaak worden genegeerd. Hij is niet bang om op zoek te gaan naar de feiten, zelfs als dit betekent dat hij tegen de stroom in moet zwemmen. Op jonge leeftijd ontwikkelde Robin al een interesse in nieuws en maatschappelijke kwesties. Als kind was hij altijd nieuwsgierig naar de wereld om hem heen en had hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Het was dan ook geen verrassing dat hij uiteindelijk bij de journalistiek terecht is gekomen. Na het afronden van de middelbare school heeft Robin in zijn tussenjaar onder andere vrijwillig nieuwsberichten geschreven voor de Feyenoord-fan website; FR-Fans.nl. Hier begon hij zijn reis om zijn vaardigheden als journalist te ontwikkelen en zijn passie voor schrijven verder te verkennen. Het doel van Robin is om tijdens zijn opleiding veel meer verschillende aspecten van journalistiek te leren, waaronder nieuwsverslaggeving, onderzoeksjournalistiek en interviewtechnieken, waarmee hij in de toekomst hoopt het medialandschap te gaan veroveren.