Utrecht Oost

Lange wachttijd voor nieuw studentengebouw ‘De Kwekerij’

Studentengebouw op terrein 'De Kwekerij'

Er is een lange wachttijd om te wonen in de nieuwbouw van de stichting studentenhuisvesting ‘De Kwekerij’. Sinds 2020 zijn de studentenwoningen van ‘De Kwekerij’ al beschikbaar voor de studenten die ingeschreven zijn bij de stichting studentenhuisvesting, maar om uiteindelijk toch i ‘De Kwekerij’ te wonen is een langdurig proces.

Woningnood in Utrecht is een feit, zowel voor starters als studenten. De studenten van Utrecht die in aanmerking willen komen voor studentenwoningen kunnen zich inschrijven bij de stichting studentenhuisvesting(SSH). Het aantal studenten op de universiteit neemt toe, dus ook de SSH aanmeldingen. Zo wordt het steeds moeilijker om in aanmerking te komen voor een kamer of studio.

Job Arts is een PhD student van 28 jaar, die woont in het studentengebouw ‘De Kwekerij’. Het gebouw heeft zestien etages en er zit een café op de begane grond. Hij vindt de studio waarin hij woont zeer prettig, hoewel er een woonkamer gedeeld moet worden. Maar om uiteindelijk te wonen in het studentengebouw heeft hij 7 jaren in de wachtrij moeten staan. Voordat hij verhuisde naar ‘De Kwekerij’ heeft hij gewoond in het ‘IBB gebouw’, dit is ook een gebouw van de SSH. Het duurde 3 jaren voordat hij een kamer kreeg in het ‘IBB gebouw’.

Het nieuwe studentengebouw ‘De Kwekerij’ heeft alleen maar studios. Op de website van de SSH kan er gelezen worden dat de wachttijd 5 jaren is om in aanmerking te komen voor een studio. Job stond al 7 jaren in de wachtrij totdat hij zijn studio kreeg, dus de wachtrij wordt steeds langer.

~Luis-Felipe Ferrier

Felipe Ferrier

Hoi, mijn naam is Luis-Felipe(19), student op de hogeschool voor journalistiek in Utrecht. Ik ben geboren in Den Haag, maar opgevoed in Suriname. De talen die ik vloeiend spreek en schrijf zijn Nederlands en Engels. Verder kan ik ook wat spaans praten via de Spaanse roots die ik van mijn moeder heb. Ik studeer journalistiek omdat ik altijd wel nieuwsgierig ben geweest en vaak ook onderzoek doe uit mezelf over zaken die ik interessant vind. Zo weet ik vrij veel over sport, zowel sport in de verleden tijd als tegenwoordig tijd. Mijn kennis is meer internationaal dan van Nederland zelf, omdat ik natuurlijk niet in Nederland ben opgevoed.