Rijnsweerd- De Daltonschool is vanaf dit schooljaar begonnen met een leerprogramma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Leerlab is net van start voor ongeveer 40 kinderen, ’Tot nu toe wordt het eigenlijk heel positief ontvangen’, zegt leerkracht Lisa Agasi.
Leerlab is bedoeld voor leerlingen vanaf groep 2 die niet voldoende hebben aan het reguliere leerprogramma van leeftijdsgenoten. Leerlab is bedacht om de kinderen handvatten te bieden en ze tegelijkertijd genoeg te prikkelen om frustratie te voorkomen. Agasi: ’We kijken echt naar sociaal-emotionele vaardigheden, executieve vaardigheden en om meer de diepte in te gaan.’
Uit gegevens van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid blijkt dat 1 op de 44 personen in Nederland hoogbegaafd is. Vooral in het basisonderwijs is het moeilijk om deze hoogbegaafdheid te herkennen. Vaak worden we al een stuk wijzer van gesprekken met ouders, legt Agasi uit. ’Wij gebruiken sinds dit jaar DHH en dat zijn vragenlijsten waarmee je de kinderen eruit kunt pakken.’ Op deze manier probeert de Daltonschool om zo goed mogelijk uit te zoeken wie verrijking kunnen vinden in het nieuwe programma.
Leerlab is verdeeld in blokken van vakantie tot vakantie, met in elk blok nieuwe leerdoelen. Het programma zit nog in de startfase, maar de doelen voor einde jaar zijn bekend. ’We hopen echt dat ze de tools krijgen om gewoon prettig hier op school onderwijs te volgen’, aldus Agasi.
Beluister hier de audioproductie van Jesse Bon: