Utrecht Oost

Podium organiseert een gezellige Ecomaniacs pubquiz in ‘t Zevende

Podium, het cultureel studenten platform, organiseerde dinsdagavond 19 December een nieuwe pubquiz voor studenten van de hogeschool Utrecht (HU). Deze keer stonden de onderwerpen economie en management in de spotlight. De pubquiz werd in Science café ’t Zevende gehouden.

Bij binnenkomst kijkt de eerst groep verbaasd op. Ze kwamen eigenlijk gewoon een drankje doen, maar gaan wel zitten en brainstormen gelijk een groepsnaam. “Wij wilde graag in de Hideout zitten, maar die was vol, dus toen moesten we hierheen, en was er ineens een pubquiz, dus hardstikke leuk”, geeft Femke Leegsma aan. Zij en haar groep zijn zelf studenten aan de HU en vinden de pubquiz en mooie afsluiter van de schooldag.

Er stromen meer mensen het café binnen en de eerste drankjes vliegen al snel over de toonbank. Als iedereen zit betreden twee Podiumleden het podium. De pubquiz begint met de introductie van de twee presentatrices Brecht en Maureen. Beide hebben ze hun vragenkaarten in handen als ze de crew het seintje geven om de presentatie te starten. Ze introduceren zichzelf en Podium. Dan worden de teams aan elkaar geïntroduceerd. Iedereen heeft een originele of gekke naam bedacht. Ook het personeel van café ’t Zevende speelt mee. Iedereen wil mooie prijzen winnen.

De pubquizen worden al sinds het begin van het schooljaar georganiseerd door Podium. Dit is de derde editie die ze in café ’t Zevende houden. “Eigenlijk is de pubquiz het meest bedoelt om op een laagdrempelige manier studenten bij elkaar te brengen, en ze ook nog iets te leren over wat er op de HU gebeurt”, aldus Maureen, Podium-lid en programmapromoter. “Vorig jaar hebben we de pubquizen gedaan in samenwerking met een onderdeel van de hogeschool, bijvoorbeeld de honneurs cursussen of het greenoffice, en dit jaar wilde we kijken of we meer studenten per instituut konden bereiken. De eerste pubquiz was dan ook gefocust op de schoolstrijd en leraren, met het idee dat je hier wordt opgeleid tot een docent Engels en dan zit je eigenlijk alleen maar met mensen die docent willen worden voor dat vak, maar later als je gaat werken op een school werk je samen met anderen, en elkaar leren kennen is zo laagdrempeliger”.

Tijdens de quiz zijn er ook gast sprekers, waaronder Tjeerd Muller. Hij geeft les aan de studenten die de Honneurs cursus expeditie ondernemerschap volgen. De gasten wisselen het pubquiz programma af, om de spelers beter te kunnen introduceren aan de onderwerpen economie en ondernemerschap. Uit het publiek wordt een groep eerstejaars journalisten aangewezen. Zij studeren nu een andere richting, maar kunnen nog altijd ondernemers op zichzelf worden, door als zzp´er te werken.

De quiz is niet alleen fijn voor studenten, maar ook voor het Science café ’t Zevende. “Opzich merken we wel dat er meer publiek komt”, geeft Alex van Os, voorzitter van het bestuur van café ’t Zevende, aan. Vorig jaar kwamen er ook al andere verenigingen bij het café aankloppen. Alex noemt een doven vereniging die een leuk evenement bij hen hadden georganiseerd, zo is het verhuren van hun café voor evenementen ontstaan. De verenigingen, zoals Podium, komen dus nu bij Alex en zijn bestuur aankloppen met ideeën om het café te huren voor hun evenementen.

De quiz komt ten einde met de prijsuitreiking. Het team van café ’t Zevende heeft gewonnen, met de team naam ‘nog eendje dan’. De winnaars krijgen een eigen podium totebag en passenhouder. Met het afsluiten van de quiz stroomt het café langzaam leeg, maar met alle lege glazen verspreid over de tafels, is de avond in ieder geval geslaagd.