Utrecht Oost

Weerbaarheid leren op school: de Week van de Lentekriebels

Utrecht-Oost- De Week van de Lentekriebels is de week waaraan ongeveer drieduizend basisscholen meedoen. In deze week leren de kinderen verschillende dingen, zoals je grenzen aangeven en nee durven zeggen. Dit jaar is het thema Weerbaar online, maar wat gebeurt er precies in deze week?

De Week van de Lentekriebels is een projectweek voor het basisonderwijs waar er aandacht wordt besteed aan relationele en seksuele vorming. De lessen worden gegeven van groep één tot en met groep acht. ‘Kinderen leren met dit thema hoe ze veilig om kunnen gaan met internet en sociale media. In de bovenbouw leren ze ook hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen het onbedoeld tegenkomen van naaktbeelden’, volgens woordvoerder van Stichting Rutgers. Op basisschool Daltonschool Rijnsweerd doen ze ook mee aan de week van de lentekriebels. Deze werd dit jaar georganiseerd door Sascha Raterman, docent groep drie. ‘We hebben de lessen die Stichting Rutgers uitbrengt gebruikt en dat passen we per klas aan.’

Niet verplicht

‘Scholen hoeven niet mee te doen aan de Week van de Lentekriebels’, vertelt woordvoerder Stichting Rutgers. Wel moeten ze aandacht besteden aan seksualiteit en seksuele diversiteit, de scholen mogen daarbij wel kiezen welk lesmateriaal ze daarvoor gebruiken.

Lentekriebels lessen

Het verschilt niet alleen per school, bij basisschool Rijnsweerd verschilt het ook per klas waar de aandacht aan wordt besteed. In de bovenbouw houden ze zich aan het thema Weerbaar online en in de onderbouw ging het over onderwerpen die meer passen bij lagere klassen. ‘Ik heb het over stereotypes in de media gehad, zoals dat meisjes bijvoorbeeld roze leuk moeten vinden. Mijn collega heeft het gehad over weerbaar zijn, maar dan niet online. Dus je grenzen aangeven en nee durven zeggen op dingen die je niet wilt’,  legt Raterman uit. Raterman vertelt ook dat elke groep twee á drie lessen kiezen uit een grote klapper met lessen van Stichting Rutgers en deze bespreken met de klas tijdens de Week van de Lentekriebels. ‘Iedere leerkracht bepaald en kijkt naar wat het beste bij hun klas past’, aldus Raterman

Ouders inlichten

De basisscholen bepalen heel veel zelf, zoals welke lessen er gegeven worden, of jongens en meisjes samen zitten en ook of ze ouders betrekken bij de week. Bij basisschool Rijnsweerd betrekken ze de ouders er niet bij. Natuurlijk kunnen ouders zelf wel initiatief tonen door met de basisschool in gesprek te gaan of door stichting Rutgers te contacteren. ‘We gaan graag in gesprek met ouders. We vinden het belangrijk voor iedereen in Nederland om zoveel mogelijk perspectieven mee te nemen in ons werk’, aldus woordvoerder stichting Rutgers. Wel is het van belang dat deze thema’s bespreekbaar worden, vindt stichting Rutgers, maar ook Raterman stemt hier over mee in. ‘Het is belangrijk dat dit soort thema’s bespreekbaar worden gemaakt. Het is juist heel fijn om met kinderen hierover in gesprek te gaan, te zien wat kinderen er allemaal over kunnen vertellen en hoe ze tot oplossingen komen, vind ik belangrijk’.

‘De Week van de Lentekriebels is er, zodat thema’s bespreekbaar worden voor kinderen. Zodat ze grenzen leren aangeven en die van andere leren respecteren’, volgens Stichting Rutgers. Ze willen kinderen goed informeren zodat kinderen zich veilig voelen en gezond kunnen groeien. ‘Ik vind het dan ook jammer dat kinderen ziek gemeld worden wegens deze week’ meldt Raterman.

Rosa Davis

Rosa Davis (2006) is een eerstejaars studente aan de Hogeschool Utrecht. Ze komt helemaal uit de heuvels van Limburg om haar droom als journaliste waar te maken. Haar interesses liggen uiteraard bij het schrijven van korte verhalen, zowel fictie als ook nieuwsgericht, de muziekwereld, de filmwereld, kunst en alles rondom Engeland. Haar passie voor kunst brengt haar dichter bij mensen en culturen als een bron van inspiratie voor haar verhalen. Haar ultieme droom is om buitenlandcorrespondent te worden in Engeland, ook omdat haar familie daar vandaan komt. Als nu nog eerstejaars studente staat ze aan het begin van een grote reis. Ze is vastberaden om haar interesses en passies te combineren met haar opleiding. Een journaliste met veel ambities.