Utrecht Oost

Hardlopen voor ALS bij Utrecht Science Park Campus Run

Bijna 400 enthousiaste lopers waren zondag 8 oktober aanwezig bij de Utrecht Science Park Campus Run. De Fun Run werd georganiseerd om geld binnen te halen voor onderzoek naar ALS. De lopers starten en kwamen binnen op Sportpark Olympos.

Op een bewolkte zondag kwamen honderden deelnemers samen om geld in te zamelen voor onderzoek naar ALS. Vorig jaar was het goede doel het Prinses Maxima Centrum. Medeorganisator Pepijn Kruk zegt: ‘ We hebben bij evenementen vaak redelijke overlap met goede doelen, zo ook ALS.’ Kruk geeft aan al eerder evenementen georganiseerd te hebben in samenwerking met Stichting ALS Nederland. In Nederland leven er 1500 mensen met ALS, er is nog geen oplossing gevonden om mensen met ALS te genezen. Op de site van Stichting ALS Nederland is te lezen waar het opgehaalde en gedoneerde geld heen gaat: ‘ Stichting ALS Nederland financiert onderzoek naar de oorzaak en behandeling van ALS én projecten voor een betere kwaliteit van leven van patiënten en hun naasten.’ Kruk legt uit hoe het geld wordt ingezameld: ‘ Wij hebben bij de inschrijvingen de mogelijkheid gemaakt voor een actiepagina, dus dan kan iemand zelf een doneeractie oprichten. Waarbij dus gesponsord kan worden door anderen, daarnaast had je ook de mogelijkheid om los te doneren.’

Het programma werd afgetrapt in de ochtend met een mini-college door sportwetenschapper Maarten van Bottenburg. Hij vertelde over het belang van sport voor je gezondheid, dit college maakte deel uit van de Utrecht Science Week. Na dit mini-college werd de 1km kids run gelopen. Gedurende de dag was de muziek en de stem van de omroeper luid te horen over het plein van sportpark Olympos. Na de kids run ging de langste afstand van start, de 10 kilometer. Onder luid geklap en gejuich gingen de renners met een lach van start. De tijd van de renners werd niet bijgehouden, maar deelnemer Kees Huntink kwam als eerste over de finish. Hij had zijn individuele doel bereikt. ‘ Nou, er was geen tijdregistratie, maar ik wilde wel rond de 43 minuten lopen. En ik liep eronder dus daar ben ik wel blij mee.’ Na Kees stroomde er snel meer deelnemers binnen die onder genot van een drankje uitpuften op de banken van het sportpark.

De deelnemers van de 5 kilometer startten als laatste. Ze hadden ruim de tijd om goed te rekken en strekken op het plein en waren druk bezig om de spieren warm te krijgen. Terwijl de eerste deelnemers van de 10 kilometer onder luid gejuich werden ontvangen, gingen de deelnemers van de 5 onder even luide aanmoedigingen van start. Er stonden veel enthousiaste gezichten te wachten, totdat de omroeper ze het startteken gaf. Hans Goedhard, loper van de 5 kilometer, vertelt over de route: ‘Ja, ik liep dwars door die gebouwen heen, twee keer door de tram, één keer door de bus. Dat was leuk om een keer te zien.’ Hans had geen specifiek doel voor deze Campus Run: ‘ Gewoon voor het goede doel, want ik wist dat er geen tijd aan verbonden zat. Dus dat maakte niet uit.’ Tijdens en na de verschillende afstanden was er de mogelijkheid om in de kantine van sportpark Olympos wat te eten of te drinken. Vele deelnemers rustten er uit van hun inspanning, maar ook hockeyers van de omliggende sportvelden beloonden zichzelf met wat lekkers.

Luister hier de audioproductie van Jesse Bon:

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.