Utrecht Oost

Fietsend op de kledingruil

Een fiets waar een blender aangaat door te trappen

Green Office van Hogeschool Utrecht (HU) organiseert op de dag van de duurzaamheid een kledingruil. Bij dit evenement wordt er stilgestaan bij de duurzaamheid, er zijn kraampjes waar iedereen iets vertelt over hun bijdrage aan duurzaamheid. Dit evenement vindt plaats op Padualaan 101 op dinsdag 3 oktober.

Organisator van deze kledingruil is Green Office van de HU. Bij deze kledingruil zijn verschillende kraampjes te vinden met kleding en andere waren. Alle deelnemers hebben  iets te vertellen over hun bijdrage aan de duurzaamheid. Het doel van dit evenement is om mensen bewust te maken over de toekomst en de effecten van onze huidige gewoontes. Door bewust te worden kunnen mensen een steentje bijdragen aan een duurzame wereld. De bijdrage hoeft niet meteen heel groot te zijn. Deze kledingruil is hier een goed voorbeeld van. Mensen worden bewust gemaakt dat het niet altijd nodig is om automatisch naar winkels te gaan of online nieuwe kleding te kopen.

De sfeer op de markt is goed. Het publiek is heel divers, maar er zijn opvallend weinig studenten op dit tijdstip. Ondanks dat er weinig studenten waren, waren er veel ouderen te zien waardoor het ook druk was op de kledingruil. Zij zijn geïnteresseerd en positief over de duurzaamheid. Op vragen wordt uitgebreid antwoord gegeven door de mensen van Green Office en hun motivatie voor dit onderwerp.

Deze kledingruil is niet het enige wat ze organiseren. Elke maand worden er verschillende activiteiten georganiseerd die elk op een andere manier bijdragen aan de duurzaamheid.

‘In het dagelijks leven ben ik veel bezig met duurzaamheid, ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten’, aldus Maeve. Maeve staat met een kraampje dat van enkelzijdig papier notitieboekjes maakt. Dit papier komt van de HU vandaan, en wordt hiermee hergebruikt. Maeve wil hier haar verhaal doen en de notitieboekjes aan de mensen laten zien. Zij hoopt hiermee mensen te kunnen inspireren om ook een bijdrage te leveren aan duurzaamheid.

Sascha Kersen van Green Office: ‘Het is moeilijk om studenten te kunnen bereiken, we zijn maar met een klein team dus we doen ons best.’ Green office organiseert de kledingruil en nog vele andere activiteiten voor de duurzaamheid. Ondanks dat het moeilijk is om studenten te kunnen bereiken is het toch redelijk druk op de kledingruil. De reden om juist studenten te bereiken wordt als volgt uitgelegd. De organisatoren zijn studenten en zij willen graag mede- studenten betrekken bij dit thema. Studenten zijn doorgaans niet zo bewust bezig met duurzaamheid. Maar studenten zijn wel de toekomst. Door studenten nu bewust te maken hopen zij dat dit een positieve uitwerking heeft voor iedereen. Vandaag staan veel mensen met elkaar te praten, er wordt nog een toespraak gehouden. Er was een fiets te zien die door het trappen op de fiets een blender kan activeren. Hierdoor worden er verse smoothies gemaakt waarvoor geen elektriciteit nodig is geweest.

‘We moeten goed voor de aarde zorgen’, aldus een bezorgde bezoeker. ‘We wonen op de aarde en als we zo doorgaan kan dat helemaal niet meer.’

Wilt u meer hierover weten? Luister dan naar de audio-reportage van Eva van Hemessen.

Mette van Leeuwen

Mette van Leeuwen (Zevenhoven, 2006) is eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Mette heeft afgelopen jaar de Havo- opleiding op het Scala College in Alphen aan den Rijn afgerond en is daarna doorgegaan naar Utrecht. Mette heeft gekozen voor deze studie, omdat ze altijd al erg nieuwsgierig geweest is, zij vindt het leuk om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor de website van de ijsclub waar zij lid van is. Mette is een sportieve meid, is lid van een ijsvereniging en in de zomer is zij ook op haar racefiets te zien.