Utrecht Oost

Kinderboekenweek een groot feest bij Basisschool De Odyssee

Door Anna Popken SVJ D-13 /Audio samenwerking met Julia Joustra

Utrecht-Oost – Basisschool de Odyssee maakt van de Kinderboekenweek, die 4 oktober is gestart, een groot feest. Volle boekenkasten, gezellige leeshoekjes en veel kinderen die aan het lezen zijn in de kleine bibliotheek. Achter al deze leuke activiteiten zit een commissie bestaande uit drie leerkrachten: Céline Janson, Danique Smit en Els Dijkema.

Deze happening vindt jaarlijks plaats in Nederland. Met het bijbehorende thema proberen scholen, bibliotheken en boekenwinkels kinderen meer te laten lezen en leren over bepaalde onderwerpen. De commissie van De Odyssee zorgt ervoor dat deze week vol zit met creatieve bezigheden voor iedere klas. Van knutselprojecten tot dansen en meezingen met het nieuwe lied van Kinderen voor Kinderen.

Kinderen zijn in deze periode altijd erg enthousiast. Ze nemen hun favoriete boeken mee en delen deze met anderen. ‘We hebben zelfs meegemaakt dat ouders boeken kopen voor hun dochter of zoon, maar ook voor de rest van de klas’, zegt Danique Smit.

Het thema ‘Bij mij thuis’

Het thema van dit jaar is: ‘Bij mij thuis’. Hiermee willen ze bereiken dat kinderen meer gaan praten over verschillende thuissituaties. Céline Janson laat vol trots in de gang hun kleine bibliotheek zien: ‘Wij hebben hier in de gang een grote leeshoek gemaakt die aanvoelt als een grote woonkamer. Kinderen gaan hier elke dag drie kwartier lezen tussen de vele kussens, grote stoelen en volle boekenkasten’. Kinderen zijn overal verspreid in de ruimte en sommigen liggen met hun ruggen tegen elkaar voor een opengeslagen boek. ‘Wij krijgen als school een tas vol met mooie prentenboeken, opdrachten en niet te vergeten het Kinderboekenweekgeschenk van Sanne Rooseboom. Die allemaal aansluiten bij het thema’ vertel Janson verder.

Pakken havermoutmelk

Danique is stagiaire bij de Odyssee. Zij vindt de Kinderboekenweek een geweldige tijd. ‘Knutselopdrachten rond deze periode vinden de kinderen ook altijd leuk. Zo zijn ze nu bezig met het maken van huisjes van havermoutmelkpakken. Wat goed past het thema ‘bij mij Thuis ‘We krijgen veel spullen geleverd om knutselopdrachten mee te doen, maar waar al die havermoutpakken vandaan komen weet niemand. Ze worden anoniem afgeleverd, echt tassen vol’, zegt Danique Smit tegen haar twee andere collega’s met een grote glimlach.

Voorleeswedstrijd

Tess uit groep vier vertelt dat ze de voorleeswedstrijd het leukst vindt van alles. Jaarlijks is er bij de Kinderboekenweek ook een nationale voorleeswedstrijd waar vele scholen aan mee doen. De Odyssee kiest er juist voor om het binnen hun eigen school te houden. ‘De kinderen zijn altijd enthousiast en bereiden zich dagen van tevoren goed voor, vertelt de commissie. Vanaf groep vier wordt er uit elke klas één iemand gekozen die mag mee doen met deze wedstrijd tegen de andere klassen.

Titanic

Else Dijkema geeft vooral de lagere groepen les, groep 1 en 2. Voor de lagere groepen zijn prentenboeken en het voorleesuurtje erg belangrijk. Ze pakken er allerlei boeken bij en gaan met z’n allen eromheen zitten en slaan het boek open. Het boek de Titanic is bij de klas van Juf Else een grote hit. Het is een groot boek in de vorm van de Titanic en dat maakt het boek aantrekkelijk voor die leeftijdsgroep. Tijdens het voorleesuurtje komen er veel boeken aan bod. ‘Kinderen komen elke dag met stapels boeken binnen die ze graag willen laten voorlezen. Aan het einde van de week heb ik vast geen stem meer over’, vertelt Else Dijkema lachend. In de andere klassen wordt ook veel aandacht besteed aan prentenboeken. Hoe hoger de klas hoe minder plaatjes. In groep acht zijn ze vooral bezig met de inhoud qua tekst en de achterliggende gedachtes van een verhaal.

Ouders over de vloer

‘Ik vind het erg leuk dat je voor de klas mag voorlezen’, zegt Noa uit groep 5. Het zijn niet alleen kinderen en docenten die veel aandacht besteden aan het voorlezen in deze week. Veel ouders of opa’s en oma’s komen hierlangs om voor te lezen in de klas. ‘Ze pakken helemaal uit door bijvoorbeeld met andere stemmetjes te spreken. De hele klas luistert vol aandacht naar het verhaal en dat is fantastisch om te zien. Sommigen maken er echt een feestje van, vertelt Danique. Er wordt ook veel aandacht besteed aan het lezen buiten de Kinderboekenweek om. De meeste kinderen lezen ook graag thuis, maar zeker is school ook een enorme motivatie om meer te gaan lezen.

Ook bij de boeken winkels speelt de kinderboeken week een grote rol. Een moeder en haar kind Ole lopen de boekwinkel uit met een nieuw gekocht boek. Daarbij kregen ze het Kinderboekenweek geschenk.

Anna Popken

Ik ben Anna Popken (2002) en studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik de havo afgerond en daarna mijn diploma voor de opleiding interieur adviseur gehaald. Hier heb ik veel van geleerd en dit neem ik mee in mijn nieuwe leer proces. Ik ben gek op onderzoek en super geïnteresseerd in mensen en hun verhalen. Ben een erg gedreven persoon en sta altijd open om nieuwe dingen te leren. In de toekomst zie ik mezelf als journalist en hoop ik zoveel mogelijk te mogen ontdekken en uit te zoeken.