Utrecht West

Werken als vrijwilliger bij Stadstuin Kanaalweg

Foto: Otto Maes - stadstuin Kanaalweg

Het zijn de natste weken van het jaar en iedereen snakt naar een droge dag. Terwijl de maanden rond de zomer weer extreem droog waren. Wat zijn de effecten van een veranderend klimaat op het groen in onze stadstuinen en hoe gaan de vrijwilligers daar mee om?

Florian Krouwel, vrijwilliger bij de Stadstuin Kanaalweg kan er over mee praten. Al zeven jaar onderhoud hij met veel passie deze stadstuin. Ook hij ziet dat de veranderingen van het klimaat effect hebben op de tuin. Samen met andere vrijwilligers moeten zij zich steeds meer aanpassen aan de wisselende weersomstandigheden. Zo heeft de stadstuin te lijden onder de enorme droogte de afgelopen zomers. ‘’Het is zeker problematisch in de zomer met de hoge temperaturen rond de 40 graden en de daardoor ontstane droogte. Vroeger gaven wij hier water met gieters, inmiddels hebben we sproeiers nodig als het lange periodes droog is.’’ Hoe zorgt de stadstuin ervoor dat de planten en groentes in de winter goed behouden blijven? ‘’Gelukkig zijn de winters hier in Nederland nog niet zo extreem, de planten die niet goed tegen de kou kunnen worden meegenomen door vrijwilligers of worden verplaatst naar de kas.’’

Werken in een tuin geeft Florian lichamelijke – en geestelijke rust, ‘’je leeft intenser mee met de seizoenen van het jaar en dat geeft een enorme voldoening’’. Ongeacht de extremen van het klimaat als droogte en veel regen, sta je steeds voor nieuwe uitdagingen. Dat maakt het werken in een stadstuin juist zo interessant en aantrekkelijk.

Tekst: Otto Maes

In onderstaand audiofragment spreekt Maureen Maas met Florian Krouwel. Florian is een vrijwilliger bij  Stadstuin Kanaalweg en is daar alle vier de seizoenen te vinden, ook in de koude winter maanden. Hoe zit dat met de andere vrijwilligers?

Audio: Maureen Maas

Maureen Maas

Ik ben Maureen Maas en ik ben 17 jaar. Ik woon in het mooie maar kleine stadje Vianen, dat ligt net onder Utrecht. Ik doe nu sinds september de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik vond het schrijven van teksten en het stellen van vragen vroeger al heel erg leuk. Dit is dan ook de rede dat ik denk dat deze opleiding wel echt bij mij past. Daarnaast vind ik het heel interessant om op onderzoek uit te gaan en vind ik het leuk om verhalen te vertellen. Wat ik later binnen de journalistiek zou willen doen weet ik nog niet zeker. Wel lijkt het werken bij de televisie, zowel voor als achter de schermen, me heel erg leuk. Dus wie weet zie je me nog eens voorbij komen.