Utrecht West

Selecteer Pagina

Winkeleigenaren niet blij met verbouwing Kanaalstraat ”Klant bereikt mijn winkel niet meer.”

Winkeleigenaren niet blij met verbouwing Kanaalstraat ”Klant bereikt mijn winkel niet meer.”

Kanaalstraat – In 2019 kwamen de eerste plannen voor de Kanaalstraat, sinds juni 2023 zijn er werkzaamheden en eind maart zal de Kanaalstraat dan eindelijk af zijn. De werkzaamheden vanaf de Lombokstraat tot de Damstraat zijn net begonnen. Winkeliers zijn hier niet blij mee, voor klanten zijn hun winkels nu moeilijker te bereiken.

Bereikbaarheid

Het laatste deel van de Kanaalstraat zorgt voor veel overlast, daar zitten de meeste winkels. Tijdens de verbouwing konden fietsen en auto’s niet meer over de Kanaalstraat. Volgens Ron Stomp, die zijn vaders sigarenwinkel in 1980 heeft overgenomen, doet de gemeente niet wat zij hoort te doen. ‘’De gemeente snapt er helemaal niks van, een heel groot deel van klanten komen met de auto uit verschillende delen van Utrecht. Met deze verbouwing zijn wij totaal niet meer bereikbaar. Hierdoor lopen wij veel inkomsten mis.’’ Volgens Stomp luistert de gemeente niet naar de winkeleigenaren. ‘’Er wordt wel met ons overlegd maar dat is slechts een formaliteit, voor de vergaderingen waren alle plannen al gemaakt daar konden wij niet meer tussenkomen.’’ De redactie heeft de gemeente benaderd voor een reactie, helaas hadden zij het te druk om ons te woord te staan.

Herinrichting

De gemeente maakt van de Kanaalstraat een eenrichtingsweg. Op hun website vertellen ze: ‘’We maken de Kanaalstraat en de Damstraat leefbaarder en aantrekkelijker. Met meer uitstraling, ruimte voor ontmoeting en meer groen. De straten krijgen een verkeersveilige inrichting. De maximumsnelheid verlagen we naar 30 kilometer per uur.’’

Om de werkzaamheden makkelijk te laten verlopen werd de Kanaalstraat in drie delen opgedeeld. In juni 2023 begonnen de werkzaamheden vanaf de Ouderijnbrug tot aan de Antoniuskerk; een aantal maanden later begon Kroeze BV aan het middelste deel vanaf de Antoniuskerk tot de Lombokstraat. Aannemer Martijn de Klerk van Kroeze BV vertelde dat de werkzaamheden langer hebben geduurd dan gepland. ‘’Alles liep volgens schema totdat er ter hoogte van de Pieter Bothstraat asbest werd gevonden, dit moet zorgvuldig weggehaald worden en heeft ons wel een paar maanden gekost.’’

Fietsers op de stoep

Bora Celik, een bewoner van de wijk Lombok, vindt het lastig boodschappen te doen. ‘’Ik doe alles lopend dus de afgesloten weg heb ik weinig last van. Door de afgesloten weg fietsen er veel mensen op de stoep. De gemeente heeft daar wel veel borden voor opgehangen maar daar wordt nauwelijks naar geluisterd, dat is heel gevaarlijk.’’ De Klerk legt uit dat de gemeente daar veel tegen probeert. ‘’Boa’s komen regelmatig controleren er worden ook veel boetes uitgedeeld maar mensen raken heel snel gefrustreerd. Wij krijgen dan ook vaak boze reacties als we tegen mensen zeggen dat ze af moeten stappen.’’ Celik vindt de herinrichting belangrijk. ‘’Auto’s rijden hier vaak heel hard, met een eenrichtingsweg zal de Kanaalstraat veiliger zijn voor iedereen. Aan het begin zal het vast heel druk worden, maar ik denk dat er uiteindelijk minder auto’s zullen komen.’’

Bijna klaar

Volgens de Klerk is de Kanaalstraat bijna af. ‘’We streven ernaar om 22 maart klaar te zijn, we wilden eigenlijk voor de ramadan klaar zijn maar dat is helaas niet gelukt. De Damstraat zal hierna ook nog verbouwd worden, wij hopen daar aannemer van te worden.’’ Voor Stomp kan 22 maart niet snel genoeg komen. ‘’Ik mis de gezelligheid in de straat, er gebeurt nu heel weinig, mensen maken minder snel een praatje. De verbouwing zorgt voor een hele andere Kanaalstraat dat wordt even wennen. Gelukkig zal de gezelligheid altijd blijven.’’

Over de auteur

Rutger Bos

Ik ben Rutger Bos (2003), ik ben eerstejaarsstudent aan de school van Journalistiek in Utrecht. Het eerste half jaar van mijn opleiding schrijf ik over de regio Hilversum, onderwerpen kies ik uit aan de hand van verschillende thema’s. Mijn eerste artikel ging over een nieuwe subsidie van de gemeente Hilversum om de stad groener te maken. Het leukst vind ik om uit te zoeken wie ik kan interviewen en daarin rond te bellen. Het liefst werk ik later in de sport- of politieke Journalistiek.