De internationale dag van de afschaffing van de slavernij is georganiseerd door de Verenigde Naties op 2 december. Jacob van Lingen, geschiedenisdocent aan een particuliere school, benadrukt het belang van het informeren van zijn leerlingen over deze dag: “De slavernij heeft een grote impact gehad en heeft dat nog steeds. Ik vind het essentieel dat mijn leerlingen de geschiedenis van de slavernij kennen, aangezien het nog steeds een actueel onderwerp is.”
Het doel van deze dag is om mensen te herinneren aan het afschuwelijke verleden en aandacht te vragen voor moderne slavernij, onderdrukking en mensenhandel. Hiermee wordt een brug geslagen van een historisch onderwerp naar onze tijd. Jacob van Lingen, die zijn leerlingen kritisch laat nadenken over deze wereldgebeurtenissen, zegt: “We beginnen met het verleden van de slavernij en duiken later in meer moderne dimensies om te laten zien dat slavernij helaas niet slechts tot het verleden behoort. Ik moedig mijn leerlingen hierdoor aan om kritisch na te denken over wat er nu in de wereld gebeurt.”
Om de overeenkomsten tussen verleden en heden duidelijk te maken voor zijn leerlingen, heeft Jacob van Lingen een onderzoeksopdracht bedacht waarbij hij hen overeenkomsten laat zoeken tussen de trans-Atlantische slavenhandel en gedwongen arbeid in bepaalde industrieën: “Geschiedenis is niet alleen iets uit het verleden; het vormt onze identiteit en beïnvloedt ons heden.”
Hij zal de lessen de gehele schoolweek van 4 december tot en met 8 december voortzetten: “Hoewel de Dag van de Afschaffing van de Slavernij slechts één dag is, zal ik het de hele week doorzetten. Het is een belangrijk punt in zowel het verleden als het heden.”
Audio door Suze de Jager:
In dit audiobericht wordt er gesproken met Jeppe; zijn familie heeft een slavernijverleden. Hij vertelt over dit slavernijverleden en wat hij van de Internationale Dag van de Afschaffing van de Slavernij vindt.