Utrecht West

Selecteer Pagina

Meer jongeren die motorrijden leidt tot veel verandering op de Motorbeurs

Meer jongeren die motorrijden leidt tot veel verandering op de Motorbeurs

Uit onderzoek van de BOVAG blijkt dat er in tien jaar 40% meer jonge motorrijders zijn. De verandering in het aantal jonge motorrijders is dan ook te zien op de motorbeurs.

Om de motorbeurs ook voor de jongere rijders aantrekkelijk te maken, zijn er veel veranderingen aangebracht. Zo is er veel meer actie dan voorgaande jaren, zoals ‘The Wall of Death’ en de stuntarena. Verder kunnen de rijders die laatst hun motorrijbewijs hebben gehaald gratis toegang krijgen tot het evenement, vertelt motorbeursmanager Rachel Jankowski. Door deze nieuwe activiteiten en acties proberen ze dus ook de jonge motorrijder naar de beurs te krijgen.

Stijn Oosterhof van de BOVAG vertelt dat de toename van jonge motorrijders vooral komt door de flexibiliteit die motorrijden kan bieden. ‘Jongeren zijn tegenwoordig op zoek naar snelle manieren om bijvoorbeeld naar werk te gaan, met een motor rij je zo de files voorbij’. Ook is er een algemene groei van motorrijders, dit komt onder andere door de coronatijd. Volgens Oosterhof is het stigma van de mannelijke motorrijder met een midlifecrisis er ook inmiddels wel vanaf. Sociale media speelt hier een grote rol in; er zijn veel grote motorkanalen waardoor jongeren ook sneller geïnteresseerd kunnen raken in de motorwereld. Op de motorbeurs draagt de BOVAG zelf ook bij aan het enthousiast maken van jongeren voor het motorrijden. Ze staan namelijk ook zelf op de beurs met de ‘Try the Bike’, hier kan je zonder motorrijbewijs een eerste ervaring krijgen op een motor.

‘De acceptatie van elektrische modellen wordt ook steeds groter’, zegt Rachel Jankowski. ‘De jongere generatie hoeft niet meer een ronkende motor in tegenstelling tot de wat oudere rijders’. Echter is volgens Oosterhof het aandeel elektrische motoren nog erg klein, in 2023 werden er maar 400 elektrische motoren verkocht. Dat is maar 2,3% van de totale verkoop. Het is dus niet per se zo dat de jongere motorrijder ook een groenere keuze maakt.

De motorbeurs probeert dus veel te innoveren om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Ze proberen ook families naar het evenement te trekken. Voor kinderen is er namelijk ook genoeg te doen zoals de mini-trial waar kinderen vanaf 2 jaar al op een motorfiets kunnen stappen, wel met zijwieltjes als dat nodig is. Verder kunnen kinderen van 6 tot 12 jaar ook nog quad rijden op het buitenterrein.

Elk jaar is er wel een groei in het aantal bezoekers, dit jaar zijn er dan ook weer zo’n 100.000 motorfans afgereisd naar de Jaarbeurs in Utrecht. De groei in het aantal bezoekers zal dus te maken hebben met de groei in het aantal motorrijders en de veranderingen van het evenement voor een bredere doelgroep. De beurs is al 40 jaar het grootste motorevenement van Nederland en is opgericht door Jan de Rooy.

In het kader van de ontwikkeling van de motorbeurs in een steeds meer veranderende wereld met opkomende trends houdt Jill Petra een interview met motorbeurs manager Rachel Jankowsky. Bekijk hieronder de video.

Over de auteur

Tinka Klatten

Mijn naam is Tinka Klatten, 18 jaar oud. Ik ben eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Dit jaar ben ik actief op de site van Nieuws in Utrecht West. Mijn passie ligt bij audio en video producties en hoop hier dan ook mooie items voor te maken. Tekst vind ik nog lastig maar hier wil ik me graag in ontwikkelen.