Utrecht West

Verkiezing ‘Amateurscheidsrechter van het jaar’ van start

Vanaf 3 oktober 2023 start de zoektocht naar ‘de Amateurscheidsrechter van het jaar,’ een initiatief van de KNVB en ARAG. Met 13 jaar ervaring als KNVB-scheidsrechter in Utrecht, staat Melvin Doesburg in de schijnwerpers, hij is namelijk één van de genomineerden. In januari 2023 ontvangt de arbiter, die zich het beste onderscheidt door fair play op het veld, de landelijke amateurscheidsrechter van het jaar Award. Op een zaterdagmiddag op het voetbalveld geeft Melvin Doesburg een kijkje achter de schermen en onthult hij de passie die hem drijft in zijn rol als KNVB-scheidsrechter.

“Het is ontzettend leuk om genomineerd te zijn, ik voel hierdoor veel waardering, en dat is waar ik het voor doe.” Aldus Melvin. Deze competitie gaat echter verder dan alleen het eren van Melvin Doesburg en zijn collega-scheidsrechters. De KNVB en ARAG proberen aandacht te vragen voor amateurscheidsrechters en het belang voor fair play. Volgens gegevens van de KNVB ontvangen amateurscheidsrechters jaarlijks meer dan 5.000 meldingen van ongewenst gedrag tijdens wedstrijden. Op het voetbalveld, waar de geur van vers gemaaid gras zich vermengt met het geluid van juichende supporters, merkt ook Melvin op dat de rol als KNVB-scheidrechter niet zonder uitdagingen is. “Er is weinig respect tegenover een scheidsechter. Door veel agressie, voelt het soms alsof het een ondankbaar vak is geworden.”

Na de sluitingsdatum van de stemming zal een grondige evaluatie worden uitgevoerd om de winnaar van de ‘Amateurscheidsrechter van het jaar’ te bepalen. Deze 24 scheidsrechters moeten de vakjury, bestaande uit Franca Overtoom (assistent-scheidsrechter betaald voetbal), Bas Nijhuis (scheidsrechter betaald voetbal), Marc van Erven (CEO ARAG) en Sjoerd Mossou (voetbaljournalist, columnist en schrijver), overtuigen van hun kwaliteiten door middel van een vragenlijst en motivatie. Op basis hiervan verdienen uiteindelijk drie verenigingsscheidsrechters en drie KNVB-scheidsrechters een plek in de finaleronde. In 2022 zijn Etienne Wettingfeld uit Westervoort en Fevzi Tirpanci uit Amsterdam verkozen tot Amateurscheidsrechters van het jaar.

Terwijl de spanning van de Amateurscheidsrechter van het jaar- verkiezing in de lucht hangt, keert onze blik opnieuw naar Melvin Doesburg. Melvin kijkt met enthousiasme uit naar de uitslag van deze wedstrijd, niet voor eigen glorie, maar als erkenning voor alle scheidsrechters die met passie de sport in stand houden. Bijna 80% van de scheidsrechters heeft verklaard dat verbale beledigingen en respectloos gedrag invloed hebben op hun motivatie om te blijven fluiten, blijkt uit cijfers van de KNVB. Op het voetbalveld, omringd door de geluiden van het spel en het gejuich van supporters, blijft Melvin Doesburg een voorbeeld van rust en toewijding en in het Nederlandse amateurvoetbal.

Een audio reportage door Renard. In deze reportage krijg je een beeld van de voetbal club PVC en hoe de spelers omgaan met de week van de scheidsrechter.

Tekst: Josephine Meijaard

Audio: Renard Wolfensberger

Josephine Meijaard

Mijn naam is ben Josephine (2004), een nieuwsgierige eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Vorig jaar heb ik in het politieke landschap gewerkt in Zeeland, waar ik tijdens de verkiezingen actief deel uitmaakte van het communicatieteam van de Provincie. Onlangs heb ik mijn opleiding tot content creator op het Grafisch Lyceum met succes afgerond. Deze boeiende opleiding heeft er tot geleid dat ik mezelf wil focussen op de inhoud van content. Mijn passie ligt in het delen van boeiende verhalen en ik hoop een bijdrage te leveren aan de wereld van de journalistiek.