Utrecht West

Selecteer Pagina

Stadstuin Kanaalweg maakt kleuters spelenderwijs natuurbewust

Stadstuin Kanaalweg maakt kleuters spelenderwijs natuurbewust

Kleuters in de stadstuin Kanaalweg.

Kanaalweg – Milieu is altijd actueel, maar hoe maak je kinderen uit de stad hier bewust van? In de stadstuin aan de Kanaalweg worden er verschillende activiteiten en lessen aangeboden om kinderen hier bewust van te laten worden. Veel scholen komen langs om kinderen kennis te laten maken met de natuur.  Zo ook kleuters die afgelopen woensdag 4 oktober samen met hun klas de wereld van de natuur kwamen ontdekken.

‘’De les voor de kleuters is echt de basis waar de kleinste spelenderwijs de tuin leren ontdekken. Het doel van deze les is doormiddel van opdrachtjes en klusjes kleuters bewustmaken van natuur, voeding en het groen in de stad. Dus het kan zijn dat je de dieren of planten helpt en dat je je zintuigen prikkelt met ruiken en proeven. Maar ook gewone tuinklusjes’’ vertelt Mechelien. Mechelien geeft de lessen, is coördinator en educatief medewerker binnen de stadstuin. Nadat de kinderen in een kring hebben gezeten voor de uitleg van Mechelien gaan ze in groepjes de tuin in.

Als ik rondkijk in de stadstuin steken er op verschillende plekken rode puntmutsjes uit boven de planten. Deze puntmutsjes worden gedragen door kleuters en sommige begeleidende ouders die rondlopen in de tuin opzoek naar opdrachten. De kinderen volgen het voetpad omringt door verschillende planten met specifieke geuren. Langs het bijenhotel, dat in onderhoud is, schept Mechelien samen met een groepje kleuters een gat in de aarde. Er blijkt een pier onder het zand te zitten en alle kleuters praten erover. Eén kleuter durft het aan om deze pier vast te pakken. Aan de andere kant van de tuin ruiken kleuters van een ander groepje aan een bloem. Elke groepje baant zijn eigen weg door de tuin. In deze stadstuin aan de Kanaalweg ligt de focus voornamelijk op planten en groente, omdat er in tegenstelling tot andere locaties geen dieren aanwezig zijn met uitzondering van de katten die rondlopen op het terrein. De les duurt in totaal een uur en wordt aangeboden in het najaar en voorjaar. De groep kleuters van vandaag komt in het voorjaar weer terug. Mechelien vindt het fijn om dat te zien. ‘’Het is mooi te zien dat sommige scholen zich bewust in het najaar en voorjaar inschrijven, want dan krijg je een hele mooie terugkoppeling van de seizoenen’’

Naast het lesaanbod voor scholen, dat per groep ook verschilt, is er nog een meer te doen voor kinderen in de stadstuin. Zo zijn er naschoolse activiteiten, zowel in de winter als in de zomer. Tijdens deze activiteiten gaan ze allemaal dingen maken en beleven. Ook hebben we sinds dit jaar het project ‘Kiem’. Dat moet je zien als een soort ‘quality time’ tuintje. ‘’Dan kan een kind samen met een volwassenen, denk aan: Oma, tante of ouders, samen werken in een tuintje. Dan hebben ze ondanks de drukte toch even tijd met elkaar’’.

Mechelien geeft aan dat ze merkt dat buiten het belang voor het milieu en de natuur er nog een voordeel zit aan de bewustwording die wordt gecreëerd binnen de stadstuin. ‘’ Ik merk voornamelijk dat kinderen zelfverzekerder worden en beter leren omgaan met tegenslagen. Zo leer je dat niets perfect is en dat het soms anders loopt. Een bloem kan weer opengaan en de zon kan weer gaan schijnen’’.

In de stadstuin gebeurt natuurlijk veel meer. In dit interview is er gesproken met 1 van de koks van het voedselbos. Zij verteld je meer over hoe dat verloopt.

Tekst: Sofie Gerretschen
Audio: Isa Russchenberg

Over de auteur

Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen (2000) is geboren en getogen in de Achterhoek. Ze is momenteel eerstejaars journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Naast haar huidige studie is ze aangesloten als vrijwilliger bij 'Beeldbrengers', een mediaplatform, voor jongeren door jongeren, die items over lokaal nieuws maken in Doetinchem. Haar nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid zorgen ervoor dat ze tijdens deze studie helemaal op haar plek zit. Het doel dat voorop staat in haar journalistiek werk is ''Mensen een stem geven die niet altijd worden gehoord''. Na deze studie hoopt ze aan de slag te gaan in de Achterhoek als verslaggever.