Utrecht West

De bodem daalt

In Utrecht-West bevinden zich veel veenweidegronden. Die veenweidegronden staan echter onder druk. Hoe komt dit en wat is hieraan te doen?

Klimaatverandering is in dit verhaal de rode draad. Als gevolg van klimaatverandering klinkt de veenbodem in. Dit wil zeggen dat het vocht uit de veenbodem verdwijnt en de bodem hierdoor gaat dalen. Het gevolg hiervan is dat er extra broeikasgassen vrijkomen uit de bodem. Alle veengronden verspreid over de hele wereld houden in totaal 3 keer meer koolstofdioxide vast dan alle bossen op aarde. Het tegenstrijdige is dat de boeren hun werk niet kunnen doen op het moment dat de veengrond te nat is.

Gebiedscommissie Utrecht-West is actief bezig met het probleem rondom de veenweidegronden. “We zien de tegenstellingen, we herkennen ook de ambities van boeren en bestuurders. We brengen dit samen en combineren informatie uit onderzoek, kennis van het gebied en hebben oog voor de verschillende belangen. Zo komen we tot innovatieve en resultaatgerichte adviezen.”

Een potentiële aanpak wordt onderzocht door gebiedscommissie Utrecht-West. Deze aanpak betreft het aanplanten van lisdoddes. Er wordt flink geëxperimenteerd met verschillende typen lissdoddes. In juli 2019 is er een pilot hiermee gestart in Marickenland. De vraag is nu of of de lissdodde helpt bij het terugdrinegen van het dalen van de bodem. De lisdodde groeit namelijk voor een deel onder water. Het gevolg hiervan is dat zuurstof het veen in de bodem niet kan bereiken. Oxidatie en dus inklinking van het veen kan zo voorkomen worden.

Hieronder volgt een interview met Attie Kuiken, directrice van stichting Gebiedsontwikkeling Utrecht-West.

Audio door Otto Maes

Renske Valk

Hola! Ik ben Renske, 19 jaar en kom uit Almere. Ik ben erg enthousiast, praat graag en hou van lachen. Zoals je waarschijnlijk al doorhad, studeer ik journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik voel me hier helemaal op mijn plek. Ik vind het fascinerend hoe je verhalen uit iemand kan krijgen, terwijl je ze een half uur geleden nog helemaal niet kende. Mijn interesses zijn zeer breed en ik kan niet wachten om mij in alle onderwerpen te storten. Een hobby van mij is fotograferen, ik zou het dan ook gaaf vinden om dit te combineren met de journalistiek. Doeidoei :)