Utrecht West

Dag voor de ‘mensen met een passie voor het helpen van jongen mensen’.

Aankomende 22 september is het de dag van de jeugdprofessional. Hierom namen wij een kijkje bij de stichting Jongerenwerk Utrecht (afgekort JoU). Wij spraken jeugdcoach Roberto Cancian die bij deze stichting werkt. Roberto zelf is begonnen als gevangenisbewaarder in Scheveningen, waarna hij in de jeugddelicten afdeling terecht is gekomen. Hierdoor merkte hij dat hij dit gebied van werk wel heel interessant vond. Toen hij de vacature zag om jongerenwerker te worden bij JoU, heeft hij zich aangemeld en sindsdien werkt hij bij de stichting. Nu is hij niet alleen jongerenwerker, maar draagt hij de titel jobcoach. Hij helpt de jongeren bij het zoeken van werk en stages. Echter zijn jongeren niet de enige die hij helpt hiermee. Zo vertelt hij hoe er een man van 29 naar hem toe kwam voor hulp met een baan. “Als ik de tijd heb en het kan help ik iedereen met een baan of een luisterend oor”, aldus Roberto Cancian.

Deze stichting houdt zich bezig met het ondersteunen van jongeren tussen de 10 en 23 jaar. De stichting is opgericht in 2011 en gevestigd in de stad Utrecht. JoU is wijkgericht en zit dus ook in de wijk West. Naast het helpen van jongeren aan banen en stages, probeert de stichting te helpen bij de ontwikkeling van jongeren in de wijken van Utrecht. Zo staat er op de website dat ze jongeren stimuleren om hun “talenten en interesses te ontdekken, ontwikkelen en benutten.” Dit doen ze door onder andere groepsactiviteiten te organiseren binnen de sectoren cultuur en sport. Daarnaast bieden zij individuele begeleiding aan en hebben ze een speciale meidengroep voor meiden die een steuntje in de rug nodig hebben.

Gemaakt door: Maureen Maas

Audio interview met Robert Cancian over stichting JoU.

Gemaakt door: Iris van de Giessen

Maureen Maas

Ik ben Maureen Maas en ik ben 17 jaar. Ik woon in het mooie maar kleine stadje Vianen, dat ligt net onder Utrecht. Ik doe nu sinds september de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik vond het schrijven van teksten en het stellen van vragen vroeger al heel erg leuk. Dit is dan ook de rede dat ik denk dat deze opleiding wel echt bij mij past. Daarnaast vind ik het heel interessant om op onderzoek uit te gaan en vind ik het leuk om verhalen te vertellen. Wat ik later binnen de journalistiek zou willen doen weet ik nog niet zeker. Wel lijkt het werken bij de televisie, zowel voor als achter de schermen, me heel erg leuk. Dus wie weet zie je me nog eens voorbij komen.