Utrecht West

HKU student Niels de Groot laat bezoekers stilstaan tijdens afstudeeroptreden

Niels de Groot, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, deelt zijn persoonlijke zoektocht naar stilstand tijdens zijn afstudeeroptreden in het Stadklooster, gelegen in Utrecht West. In zijn concert roept hij op om niet constant nieuwe doelen na te jagen en af en toe tevreden te zijn met het huidige moment.

Tijdens het afstudeerconcert op vrijdag 24 november in het Stadklooster gelegen in Utrecht West wil Niels de Groot het publiek bewust maken van het belang van het niet constant najagen van nieuwe doelen. Hij nodigt hen uit om te luisteren naar anderen, naar zichzelf, en na te denken over hoe ze zich willen uiten tegenover hun naasten en de samenleving. Niels verzoekt het publiek deel te nemen aan een interactieve ervaring, vergelijkbaar met een museumbezoek, waarbij ze de muziek kunnen beleven terwijl ze rondlopen.

Het optreden, een hoogtepunt van zijn studie als docent muziek aan het conservatorium, belichten het feit dat Niels zijn hele leven vooruitdacht. Echter, vlak voor de zomer van 2023 begon hij de symptomen van overspannenheid en een burn-out op te merken. Deze ervaring bracht hem tot het besef dat stilstaan in het moment ook positieve effecten kan hebben.

Terwijl Niels zijn persoonlijke zoektocht deelt, benadrukt hij de magische rol die muziek en zang spelen in zijn streven naar balans. Hij erkent echter dat de ervaring van stilstaan in het moment een individuele reis is en dat hij niet voor anderen kan spreken over hoe muziek hun moment van bezinning beïnvloedt.

De obstakels in zijn zoektocht, zoals twijfels en onzekerheden over de toekomst, deelt Niels openlijk: “Ook al overwin ik de obstakels waar ik nu tegen aanloop, ik zal altijd nieuwe obstakels onder ogen zien in de zoektocht naar stilstaan. Het is een kwestie van de obstakels durven aan te gaan en te overwinnen.”

Renard Wolfensberger

Renard (2006) geboren in Utrecht, is een journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Met een natuurlijke nieuwsgierigheid en een ongeëvenaard doorzettingsvermogen is hij vastberaden om de verhalen achter de headlines te ontdekken en te delen. Renard’s passie voor storytelling bracht hem ertoe om een korte documentaire te maken over de drugshandel in utrecht, waarin hij de kracht van visuele media combineert met zijn scherpe journalistieke instincten. Wat Renard echt onderscheidt, is zijn vermogen om zonder aarzeling met mensen in gesprek te gaan en hun verhalen op een empathische en boeiende manier vast te leggen en niet uitwijkt voor uitdagingen. Hij hoopt een nieuw perspectief in de wereld van journalistiek te brengen en de verhalen op een boeiende manier aan het publiek te bieden.