Utrecht West

(IM) PERMANENT van Mikołaj Stojanowicz

Foto van de Tunnel door Julia Sniecikowska

Lombok – Vanaf Zaterdag 6 Januari tot 28 Januari is expositie de Tunnel op de Nijverheid te bewonderen. Kunstenaar Mikolaj Stojanowicz heeft al aan heel wat groepsexpositie meegedaan, maar de expositie Dungeon bij de Tunnel op de Nijverheid is nu eindelijk zijn eerste solo. De collectie zal het publiek verrassen en uitdagen met een collectie van vele herinneringen en dromen uit zowel het heden als het verleden. Met zijn gedigitaliseerde en nieuwe kunstvorm doormiddel van pixels wil hij in zijn werk reflecteren op hoe onze perceptie veranderd naar een digitale wereld. ‘’Tegenwoordig zie ik dat de digitale fotografie en de digitale media een volgende manier is hoe wij naar de wereld kijken.’’ Op deze manier combineert Mikolaj zijn werk met dromen en gedachtes.

Inspiraties

Geboren in Polen neemt hij veel herinneringen en dromen op uit het verleden toen hij nog in Polen woonde. Mikolaj is opgegroeid tussen de grijze betonnen flats en gebouwen. Als kind ontsnapte hij aan de realiteit door met kunst bezig te zijn door te gaan tekenen met zijn rijke fantasie. Nu hij als kunstenaar druk bezig is met zijn exposities kan hij dit heel goed toepassen in zijn werk. Mikolaj merkt verder geen groot verschil in de hedendaagse kunst tussen Nederland en Polen. ‘’Ik heb het gevoel dat de verschillen steeds kleiner worden, als je naar kunst honderd jaar geleden zou kijken had je een groter verschil teruggezien.’’

In deze expositie ga je beelden terugzien die geïnspireerd zijn uit de omgeving van zijn kindertijd in Polen, maar er zijn zeker ook elementen van Rotterdam in zijn werk terug te zien. In Het havengebied van Polen ‘’waar bijna alle woningen van bakstenen zijn gemaakt en waar je heel veel stalen containers terugziet, als je er woont heb je het niet door hoe vreemd eigenlijk je omgeving eruitziet, maar nadat ik het in perspectief heb bekeken viel dat mij steeds meer op.’’ Zo heeft zijn omgeving dus een grote impact op zijn werk en hoewel hij al sinds zijn tiende in Nederland woont zitten de herinneringen van zijn kindertijd in Polen nog vers in zijn geheugen. Mikolaj haalt ook veel inspiratie uit andere kunstenaars, ‘’Om ze bij naam te noemen had je een te lange lijst gehad’’, maar de kunstenaar die hem in zijn ontwikkeling het meest heeft beïnvloed is de Poolse schilder Zdzisław Beksiński.

Moderne puinhoop in mixed media vorm. De kunstenaar Mikołaj Stojanowicz heeft vanaf 6 januari t/m 28 januari een expositie, in De Tunnel op de Nijverheid, over dit brutalistisch symbolisme. De Poolse kunstenaar gebruikt een combinatie van digitale/analoge tekeningen en schilderijen om hierdoor weggestopte herinneringen op te wekken. Alleen wat heeft deze expositie bij de kunstenaar zelf opgewekt? Verslaggeefster Julia Sniecikowska gaat in gesprek met Mikołaj over de gevoelens die zijn komen kijken bij deze expositie.

Tekst – Otto Maes

Audio – Julia Sniecikowska

Julia Śniecikowska

Mijn naam is Julia Sniecikowska. Mijn interesses liggen voornamelijk bij kunst, cultuur en passie van anderen. Mijn nieuwsgierigheid is altijd erg groot geweest, waardoor dit soort werk mij ook altijd plezier bezorgt.